Långfärdsdäck mm

Tja

Skall cykla långt i sommar med min mtb, som nu skall moddas för vägbruk. Vilka däck skall jag välja för att minimera punkteringsrisken, samt ha ett lågt rullmostånd? Det bir asfalt och grusvägscykling. Vilket lufttryck i däcken bör jag ha vid full packning?

En fråga om styrtapp: är det "driftsäkert" att köra med en styrtapp med variabel höjd?

Trangiafråga: Nån som testat gasbrännaren till trangiakök?
Hur fungarar det? Stämmer det att det inte finns den gängade anslutningen till gasflaskan i sydeuropa, utan att det är varianen med en "pigg" som skall användas?

tack på förhand // johan

trangia

Min familj har en trangiagasbrännare och den fungerar bra. Likt dig ska jag i sommar ut på cykelturné och jag har med tittat på de olika matlagningsalternativen. Längre ner i europa används inte "primus-gängorna" utan campinggaz, där man typ sticker hål i gastuben. För att kunna köpa gas i andra länder till sin trangia-gasbrännare behöver man en adapter, den är ganska dyr (200 kr +), iaf där jag sett den (kanotcentrum i göteborg) och den väger ganska mycket.

Eftersom vikten är av högsta betydelse vid långfärd är antagligen inte trangia, gasbrännare och adapter det bästa alternativet. Funderar själv på att köpa en MSR Superfly autostart, som vad jag förstår klarar campinggaz och primus. Naturkompaniet har ett till synes bra erbjudande http://www.naturkompaniet.se/naturkompaniet/Products/product.asp?ItemId=22253&SectionId=1090 .

Tror det står mer om detta i en annan forumdel, Utrustning->Kök och brännare.

basta_B; sa:
Vilka däck skall jag välja för att minimera punkteringsrisken, samt ha ett lågt rullmostånd?
Panaracer Tourgard 26x1,75
En fråga om styrtapp: är det "driftsäkert" att köra med en styrtapp med variabel höjd?
Styrtappar för gängade styrlager med en expander finns ingen anledning att känna oro för. Dessa är beprövade. Var i ligger oron?

Eller menar du egentligen styrstam med variabel vinkel?

/Benny

bennys; sa:
Eller menar du egentligen styrstam med variabel vinkel?

/Benny

Har en sådan på min touringcykel. Har fungerat bra under några hundra mil men det är viktigt att man håller sig inom de vinklar som styrstammen är konstruerad för annars kan det bli risk för att det glappar eller ännu värre. Men det är på en cykel med gängat styrlager.

Antar att trådstartaren har A-headset styrlager på sin mtb?

Thure

thureb; sa:
Har en sådan på min touringcykel.Har fungerat bra under några hundra mil men det är viktigt att man håller sig inom de vinklar som styrstammen är konstruerad för annars kan det bli risk för att det glappar eller ännu värre. Men det är på en cykel med gängat styrlager.

Har själv använt dito styrstammar för gängade styrlager dock med blandad erfarenheter. På en Spectra jag hade skar gängorna efter några justeringar. Nu har jag en Kalloy (Biltema ~70.-) på en av mina cyklar. Den funkar bra men flexar lite då man suger tag i styrändarna i uppförsbackar. Verkar generellt vara en svaghet på denna typ. På Koga/Miyata's touringcyklar har jag sett variabla styrstammar (A-head) från ITM. De verkar vara rejäla grejor men har inte sett dom någonstans till försäljning.
Har inte heller sett någon variabel styrstam som är över 110mm för dom som kräver lite längre grejor.

Cyclecomponents

bennys; sa:
thureb; sa:
Har en sådan på min touringcykel.Har fungerat bra under några hundra mil men det är viktigt att man håller sig inom de vinklar som styrstammen är konstruerad för annars kan det bli risk för att det glappar eller ännu värre. Men det är på en cykel med gängat styrlager.

Har själv använt dito styrstammar för gängade styrlager dock med blandad erfarenheter. På en Spectra jag hade skar gängorna efter några justeringar. Nu har jag en Kalloy (Biltema ~70.-) på en av mina cyklar. Den funkar bra men flexar lite då man suger tag i styrändarna i uppförsbackar. Verkar generellt vara en svaghet på denna typ. På Koga/Miyata's touringcyklar har jag sett variabla styrstammar (A-head) från ITM. De verkar vara rejäla grejor men har inte sett dom någonstans till försäljning.
Har inte heller sett någon variabel styrstam som är över 110mm för dom som kräver lite längre grejor.

ITM finns hos http://www.cyclecomponents.com

Vi har använt Schwalbe Marathon däck på våra långturer. De har ett Kevlarskikt som ger bättre punkteringsskydd. De är avsedda för att användas med högt tryck i och rullar mycket lätt på belagda vägar men fungerar ändå hyffsat på grusvägar.

Jag har använt variabel styrtapp på min bergscykel på relativt tuffa skogsstigar och så i mer än ett år utan några problem. Det kan ju vara ide att kolla att allt är åtdraget när man ändå går igenom cykeln.

bengtfalke; sa:
Vi har använt Schwalbe Marathon däck på våra långturer. De har ett Kevlarskikt som ger bättre punkteringsskydd. De är avsedda för att användas med högt tryck i och rullar mycket lätt på belagda vägar men fungerar ändå hyffsat på grusvägar.

Jag har använt variabel styrtapp på min bergscykel på relativt tuffa skogsstigar och så i mer än ett år utan några problem. Det kan ju vara ide att kolla att allt är åtdraget när man ändå går igenom cykeln.

Jag använder även samma däck och det fungerar hyfsat bra i sand. Visst är det tâligt men punkteringar fâr jag ändâ...

/Stellan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg