långfärds+m90

Kan bli svårt

M90 vinter är ju ganska stor i fram och har "läpparna" långt in på sidan av tårna. Almgrens vanligaste tåbindning passar troligen inte alls på M90, den är avsedd främst för NN75-skor. Skyllermarks tåbindning går betydligt längre bakåt runt tån på skon och skulle kunna nå läpparna på M90 om inte kängan vore så otroligt stor framtill. Skyllermarks birka kan kanske passa, men då kommer förmodligen bara metallbygeln att stödja kängan vilket förmodligen blir instabilt. Birka brukar passa bra med exempelvis Salomon eller Meindel kängor med smal, rund tå. Haglöfs har jag dålig koll på. Dessutom finns det ju numera fler andra märken om man letar lite.
Ett alternativ kan ju vara att montera tådelen från vita blixtens bindning på en långfärdskridsko.
F.ö. tycker inte jag att M90 verkar vara en speciellt bra skridskokänga då den är högskaftad, har rundad sula för gång och är väldigt rymlig och sladdrig kring foten. Jag har provat att åka med Lundhags Alaska och det var ingen höjdare av ovan nämda skäl.

Almgrens Multiskate

Johan_olsson; sa:
Tilläggas bör kanske att det är m90 vinterkänga jag har.

Finns ingen skridsko som heter så, iaf inte på almgrens sida.

Det finns en sådan skridsko. Jag var in och tittade på Almgrens hemsida och den får inte många poäng av mig. Förmodligen har de betalat någon hemsidesmakare att göra en flashig (men ack så oanvändbar sida) hemsida och sedan inte gjort något mer.

Här finns en länk med lite mer information om Almgrens Multiskate:
http://www.sportsnet.se/cgi-bin/spo...ett_swe/shop/sql.pl?category;AH04;X;category;

Tyvärr är länken till en kommersiell hemsida, men jag hoppas ni har överseende.

/Jonas U

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg