jojjepersson; sa:
PederafG; sa:
jag funderar på att cykla till södra spanien, sedan båt till Marocko o sen fortsätta gnm västafrika så långt jag orkar – kanske till Ghana om möjligt. Låg budget, tält, sakta fart precis som du o med start kanske i maj eller juni 2006. Så skulle du ändra mål för din resa är jag mkt intresserad! =)
Estland är f.ö. mkt fint o cykla i!
/P
Visserligen går det ju att ta sig fram överallt om man bara vill, men frågan är om Västsahara är så lätt att cykla genom. Jag vet om man kommer in i landet utan problem ens (?). I vilket fall finns det en del minor på sina ställen:
http://www.wsahara.net/landmines.html
Jag har inte varit där själv utan bara i Västsaharas flyktingläger i Algeriet förra året och blev då intresserad av konflikten.
I vilket fall, vilken väg hade du tänkt ta ner till Spanien?
Tjena Johan! Skoj med kommentarer... =)
Västsahara: min tanke är att om det inte är möjligt med cykel då lifta med lastbil/buss till Senegal varifrån cyklingen kan återupptas. Kanske blir fler sådana alternativa transportmöjligheter nödvändiga på vägen mot Ghana. Jag har för övrigt inget som helst behov av att bevisa att jag cyklat hela vägen, eller dylikt, inte ens om det så "bara" kostar två veckor i en jobbigt sandig öken, utan ser fram emot en trevlig resa o att få cykla genom några av de västafrikanska länderna. Båt är för övrigt också ett alternativ – det finns nog färre minor till sjöss!
Jag är helt enkelt i alla fall inte nån masochist ute efter självplågeri i nån öken med minor utan vill bara längs landvägen ta mig ner till västafrika o där cykla så mkt som möjligt! =)
Europa: Jag tänkte ta eurovelo's cykelrutt längs kusten, dvs. Sverige ner längs östkusten från Stockholm, längs sydkusten till Malmö, bron över, längs Danska kusten till Nederländerna o sen fortsätta Belgien, Frankrike längs kusten. Sen antingen rakt genom Spanien eller fortsätta längs Spanska kusten, Portugisiska kusten o sen ta färja från antingen sydportugal eller sydspanien till Marocko – jag har inte undersökt alternativen där eller om färja ens är möjligt – men jag skulle bli så grymt förvånad om inte nån av de många båtarna där kan ta ett par cyklister! =)
vill du hänga med? =)
/P