Jag har alltid envetet genomfört mina cykelsemestrar på en gammal käringcykel utan växlar, och det har, tro det eller ej, faktiskt gått alldeles utmärkt. Förra hösten råkade jag dock komma över ett gammalt skrälle till racercykel, och upptäckte att de två milen fram och tillbaka till jobbet blev mycket behagligare med växlar, och nu funderar jag på om det kanske vore något för cykelsemestern också. Även om de tekniska missöden jag tidigare råkat på blivit stoff till högklassig middagsunderhållning vill jag helst inte att hojen ska paja nu när jag äntligen har tid att vara ute 6-7 veckor i sträck.
Min fråga lyder alltså - går det att långcykla på racer? Nu talar vi inte direkt lättpackningstouring, utan tält, stormkök och sovsäck ska med. Och mat. Och regnkläder. Och bra-att-ha-grejer.. När jag har pratat med mer cykeltekniskt intresserade vänner har de påstått att den skulle bli för vek och ostadig, och den ser ju onekligen inte så slagtålig ut. Men vad skulle hända? Skulle ramen gå av eller ekrarna och däcken paja? Kan man inte sätta på tjockare däck i så fall?
Jag har funderat lite på en cyclocross, men eftersom jag dessutom vill ha cykeln att motionera på under resten av året skulle jag föredra något mindre iögonfallande och klumpigt. Är det någon som har länktips till nån sida med så kallade "klassiska touringcyklar"? Och vad utmärker en sådan jämfört med en cross eller racer? Jag är inget prylfreak utan vill ha en allsidig och pålitlig cykel som kan hänga med ner i Europa på sommarhalvåret, köra de 2 milen fram och tillbaka till jobbet utan att ta livet av mig, och vara en god vän på landsvägen när jag tränar. Helst ska den väl vara enkel att meka lite med själv också, om man nu skulle bli stående mitt ute i ingenstans utan mottagning på mobilen..
Jag vet inte om jag borde klämma in en fråga som egentligen handlar om nåt helt annat, men jag gör det i alla fall.
Vad ska man främst titta på om man köper en begagnad cykel? Då jag är en fattig student så tar det emot lite att lägga 15 000 på en cykel - tänk vad mycket matpengar trots allt.. Var slits den mest, och vilka eventuella skavanker är lättare än andra att fixa till? Dessutom - de flesta racer/crossar är ju av herrmodell, och det har jag egentligen ingenting emot, men jag vill inte att ramen ska vara alldeles för stor. Hur vet man hur stor cykeln ska vara för att passa perfekt? Jag är 169 cm, har kort överkropp, långa ben och breda axlar. Den racer jag har just nu passar inte så värst bra, så köper jag en ny cykel ska den åtminstone inte vara för stor..
Min fråga lyder alltså - går det att långcykla på racer? Nu talar vi inte direkt lättpackningstouring, utan tält, stormkök och sovsäck ska med. Och mat. Och regnkläder. Och bra-att-ha-grejer.. När jag har pratat med mer cykeltekniskt intresserade vänner har de påstått att den skulle bli för vek och ostadig, och den ser ju onekligen inte så slagtålig ut. Men vad skulle hända? Skulle ramen gå av eller ekrarna och däcken paja? Kan man inte sätta på tjockare däck i så fall?
Jag har funderat lite på en cyclocross, men eftersom jag dessutom vill ha cykeln att motionera på under resten av året skulle jag föredra något mindre iögonfallande och klumpigt. Är det någon som har länktips till nån sida med så kallade "klassiska touringcyklar"? Och vad utmärker en sådan jämfört med en cross eller racer? Jag är inget prylfreak utan vill ha en allsidig och pålitlig cykel som kan hänga med ner i Europa på sommarhalvåret, köra de 2 milen fram och tillbaka till jobbet utan att ta livet av mig, och vara en god vän på landsvägen när jag tränar. Helst ska den väl vara enkel att meka lite med själv också, om man nu skulle bli stående mitt ute i ingenstans utan mottagning på mobilen..
Jag vet inte om jag borde klämma in en fråga som egentligen handlar om nåt helt annat, men jag gör det i alla fall.
Vad ska man främst titta på om man köper en begagnad cykel? Då jag är en fattig student så tar det emot lite att lägga 15 000 på en cykel - tänk vad mycket matpengar trots allt.. Var slits den mest, och vilka eventuella skavanker är lättare än andra att fixa till? Dessutom - de flesta racer/crossar är ju av herrmodell, och det har jag egentligen ingenting emot, men jag vill inte att ramen ska vara alldeles för stor. Hur vet man hur stor cykeln ska vara för att passa perfekt? Jag är 169 cm, har kort överkropp, långa ben och breda axlar. Den racer jag har just nu passar inte så värst bra, så köper jag en ny cykel ska den åtminstone inte vara för stor..