Hej!
Har funderingar på att sätta på 622 hjul med dimmensionen 32-622 på min MTB för att så att säga göra om den för långcykling. Då självklart med stänkskärmar, pakethållare och lowrider. Förstår att jag förlorar en del kraft pga. det med tanke på ramstorleken, och hjulbasen osv. Är det ngn som har erfarenhet av det?
Tycker att det verkar som en billig alternativ lösning (cirka 2000kr för hjul, fälgband, slangar, däck, och kasset) för att få en cykel med väldigt låg vikt och det stora växelspannet i stället för att köpa en ny hybrid som så klart är mer lämplig för ändamålet.
Undrar Friluftaren Kjell Forsberg
Hej Kjell!
Jag har ägnat sommaren åt att pimpa min mountainbike för ungefär en veckas cykelcamping. Liksom du bestämde jag mig för att följa ta-vad-du-har-filosofin, för att kanske investera i en rejäl cykel senare. Även om man har råd med en "riktig" touringcykel kan det ju hända att man ledsnar totalt efter första långturen =D Har dock försökt satsa på rejäla grejer, t ex Tubus pakethållare, som går att flytta över till nästa cykel. Hade turen att hitta en billig frampakethållare på Blocket, kan vara värt att kolla där lite då och då...
Hur som helst, lite funderingar så här långt: Ramen väger extremt lätt, det är en aluminiumram av finare modell som någon tävlat på under en säsong. Dock gör ju det att man inte kan lasta hur mycket som helst. Det är lätt att bli skrämd av stål/aluminium-debatten. Nu försöker jag packa så lätt som möjligt och kommer hålla mig på asfaltsvägar så långt det går. Försöker också packa lite tyngre i framväskorna, så att den dämpade gaffeln kan ta upp vikten istället för ramen.
Billiga "slicks" fick cykeln att rulla mycket bättre, men med facit i hand hade nog de tjocka däcken varit bättre för att cykla med packning. Dock hade nog stänkskärmarna inte fått plats. Hjulen tål ju också mindre med mindre däck, men ska man hålla sig på asfalt borde det ju kvitta. Riser-styret är utbytt mot ett gammalt kohornsstyre, vilket gav fler valmöjligheter för händerna, men placerade också styret längre ner i förhållande till sadeln. Vibrationer tar sig mycket lättare upp i händerna, särskilt på grusvägar, och efter en stund börjar det värka i händerna.
Hade tidigare små spd-pedaler som jag fick byta ut mot en dubbelsidig (spd på ena sidan, vanlig på andra) pedal från Lidl
Nu ligger mer yta mot foten, så det börjar inte värka lika fort. Där var nog vibrationerna från vägbanan till stor del boven i dramat.
Det är kul att förbereda cykeln och fundera på resmål, men sen vet man ju inte om det håller förrän man väl har gett sig ut, hehe. Skriv gärna om hur det har gått, jag skulle tycka det var kul att följa dina framsteg eftersom vi är i liknande situation.
Lycka till!