Långa avstånd mellan klättrare på snö

Om man tittar på sista bilden verkar det som att de satt en picket, så när det är lämpligt sätter man mellansäkringar. Längre repavstånd 12-15m är brukligt då glaciärsprickor sällan är vidare än så, givetvis kan de vara längre längsmed. Om man rör sig i områden med sprickor har man coilat lämpligt avstånd och oftast finns det ingen större anledning att justera längden. Vid kamvandringar vill man ha dessa meter för att hinna reagera om en faller, då kastar man sig åt andra sidan. Om man går med kortrep hinner man knappt reagera om man dras med.

Mvh / Joel
 
Kort rep (<10m) ser man främst mellan guide och klient. Guiden går precis bakom och talar om hur klienten ska göra. Han räknar nog inte själv med att bli räddad av repet, utan det är till om klienten tabbar sig. Han räknar med att kunna stoppa fallet, oftast genom att han går upp "osäkrad" till ett ankare/pitong/järnstång och tar upp klienten. Eller säkrar klienten ner genom krux. De håller sig ofta inom PD-spektrat och/eller har fasta rep på turistlederna.
Ett problem med kort rep är att man klättrar nästan på varandra. Större risk att man skadar varandra, trampar på varandra med stegjärn, faller på sin kamrat, drar ner is och sten.
 
Lutningen

på terrängen har förstås betydelse. Är det brant måste säkringen vara tight. Vid glaciärvandring vill man hinna bromsa med isyxan och repslingor runt.

Thure
 
Jo, att det är bra att variera replängd efter terrängen har jag förstått. Men inte sällan ser man bilder på klättrare på kammar eller branta snöfält som har hela repet mellan sig. Man har alltså inte några coils runt sig.

Är detta standard?
 
Jo, att det är bra att variera replängd efter terrängen har jag förstått. Men inte sällan ser man bilder på klättrare på kammar eller branta snöfält som har hela repet mellan sig. Man har alltså inte några coils runt sig.

Är detta standard?

Det är ganska ovanligt att jag går i replag utan lite coil. Det har inte varit standard bland klättrare jag har stött på.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Ofta kör man bara på när det är ett exempelvis snöfält, det kan ha varit att man gått löpande eller över en glaciär. Det tar för lång tid att ta bort repet och man har inte tänkt ramla. Sen om man stöter på is eller ett parti klippa och kan få in en mellansäkring gör man kanske det. Se på skidalpinister, dom klättrar nästan alltid utan rep, resonemanget brukar vara att finns det risk att man ramlar, har man inget där att göra. Visst, man kan anse att man tummar mycket på säkerheten, men det är så det funkar. Ska man klättra 1000hm på en dag måste man göra det. Ofta har man förhoppningsvis marginal nog som skapar säkerhet.

Visst, i bilderna har dom Väldigt mycket rep ute mellan sig, men jag tror dom resonerar som jag nämnde ovan. Kan ju även vara så att dom tar in coils ibland men på bilderna vill dom va inknutna men kunna hålla sitt eget tempo lite mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjen Skillnad mellan repsystem?! Alpin / Bigwall 34
megalodonz K2 - GÖRAN KROPP MELLAN FINGRARNA OCH RADERNA Alpin / Bigwall 19

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg