Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Landsgränser
- Trådstartare onak
- Start datum
onak; sa:Hur kan de veta var gränsen går?
Den definieras av "vattendelaren", alltså åt vilket håll vatten skulle rinna om det inte vore evig frost däruppe. På toppen kan man alltså ha en fot i Nepal och en i Tibet.
Per
onak; sa:Hur är det med landgränsen mellan Nepal och Kina vid Everests topp? När man står på toppen, vilket land befinner man sig i då?
Hur kan de veta var gränsen går?
Ska man vara petig (vilket jag kan vara ibland) så är det inte Kina utan den ockuperade staten Tibet man har sin ena fot i.
teoek; sa:Ska man vara petig (vilket jag kan vara ibland) så är det inte Kina utan den ockuperade staten Tibet man har sin ena fot i.
I just detta fall tycker jag att det faktist inte är någon förmäten petighet utan en sak man absolut ska ha klart för sig. Kineserna har ockuperat och koloniserat Tibet på ett fruktansvärt sätt. I vissa avseenden är det ett utpräglat folkmord.
Reste i Tibet för några år sedan och det kändes verkligen att det var ett ockuperat land, till den grad att vi stack efter en vecka, för att istället vandra i Nepal.
Per
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg