• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Låna videokamera

Hej! Jag undrar om någon vet var man kan låna en bra videokamera? Vi är ett gäng som skall till Svalbard och göra en dokumentärfilm.
 
Mr Sarek; sa:
Hej! Jag undrar om någon vet var man kan låna en bra videokamera? Vi är ett gäng som skall till Svalbard och göra en dokumentärfilm.

Hmm, LÅNA en kamera till en dokumentär. Det låter som om det kan bli lite problem. Dels antar jag att ni behöver en kvalitetskamera + utrustning ifall ni tänker göra en dokumentär, dels blir försäkringen på kameran+utrustning dyrare då ni ska befinna er utomlands samt i en "riskfylld" miljö.

Ett tips är att ni tar kontakt med en lokal/regional filmutvecklare, t.ex. här i Falun har vi något som heter "Film i Dalarna" som kan bistå med just utrustning och utbildning till olika filmprojekt. Givetvis gäller det att kunna övertyga dem om projektet.

Jag antar att det finns någonting likande i ditt län. Om de inte är intresserade blir det nog svårt att LÅNA kamera+utrustning. Då får du nog hyra en + alla försäkringar. Det är som sagt inte bara en kvalitetskamera du behöver, utan mikrofoner, stativ + en hel massa annat som jag inte orkar nämna här.

Förvisso har jag själv en tillräckligt bra kamera och utrustning för att kvalitetsmässigt kunna göra en dokumentär för TV, och lite nyfiken blir jag allt när det gäller dokumentärer om Svalbard, t.ex. vad ska dokumentären handla om?

Be careful out there /Joel