• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Låna ut pengar som välgörenhet

Hej!

Ville bara tipsa om en site som heter kiva.org där man kan låna ut en mindre summa pengar till en entreprenör i ett u-land. Man får ingen ränta men man får tillbaka pengarna efteråt i 98% av fallen. Alla som vill ha lån finns har en bild och en liten berättelse på siten och man kan se vartefter de betalar tillbaka. Själv har jag lånat ut 200$ men man kan börja med bara 25$ om man vill. Man hjälper ju dem att komma på fötter, inte bara mat för dagen. Och när man fått tillbaka pengarna kan man låna ut dem till någon mer eller ta tillbaka dem... Mikrolån person till person...

http://www.kiva.org
 
Till en början låter det här ut ungefär som något nigeriabrev, men en snabb sökning ger inga resultat att det skulle vara något skumt.
Så jag skulle hellre "skänka" pengar hit än till röda korset, rädda barnen eller liknande organisationer med alltför höga omkostnader och/eller svindlande chefer.

/Ulf
 
Lägg av med det här, ingen går på det som är normalt funtad, lite söta bilder, text som är tårdrypande, lägg av, ge era pengar riktat till dom som inte skickar ut sånt här. Nigeriabrev luktar, även med annat brevpapper...
Ta bort det här ifrån utsidan, man ger till den som man vill, inte den som "trycker på"
peter1959
 
Mikrolån till entreprenörer har visat sig vara ett framgångsrikt sätt att stimulera företagsamhet och utveckling i utvecklingsländer. Ett faktum som inte minst nobelkommitén tog fasta på när de gav Muhammad Yunus, grundare av Grameen bank, fredspriset för just detta. Jag ser inget suspekt i att tipsa om just Kiva, en organisation som även förespråkas av Bill Clinton för att hantera mikrolån.
 
Organisationen Kiva har det gått ett reportage om på TV. Naturligtvis är det inget bevis för dess legitimitet. Min bedömning är att det är en legitim organisation som gör något bra.

Mvh
Peter P.
 
kan vara ett bra sätt

Ser ut att kunna vara en seriös organisation, åtminstone om deras hemsida ger korrekt information om dem, t ex vilka metoder de jobbar med (finns alldeles för många "välgörare" som mer eller mindre skänker bort pengar - tilllfälligt - som s k "mikrolån").

Vad jag främst ser som positivt är att de verkar se helheten. De talar t ex om vikten av just "finansiella tjänster " (och inte bara "mikrokrediter", för även fattiga människor har behov av att ibland spara, inte minst för "safe-keeping" av sina begränsade tillgångar, eller för att kanske kvala in för kommande lån). Och även fattiga människor behöver ibland låna för "konsumtion" ( t ex skoluniformer till barnen, sjukvård etc) inte bara låna för att starta företag. Alltså behov av (ibland kortsiktiga) finansiella tjänster, ungefär som vi rika använder samma tjänster, t ex genom våra plastkort.

Dessutom verkar de inte heller arbeta med subventionerade krediter, d v s de som lånar betalar marknadsräntor (som iofs är rätt höga för mikrokrediter men subventioner vore än värre på längre sikt). För annars bygger man bara upp en tillfälig verksamhet som kollapsar den dag vänliga givare inte längre skickar nya pengar. Och än värre, man undergräver verksamheten för de som verkligen arbetar långsiktigt och uthålligt mot att bli självständiga och oberoende av "välgörare".

Vad jag kan se jobbar de egentligen inte heller så mycket direkt själva på fältet, utan mest genom en mängd olika partners, vilket också är bra (om man har ett bra sätt att välja seriösa partners förstås). Det finns ingen brist på mikrofinansorganisatioer i världen, snarare motsatsen. Egentligen är det inte heller alltid brist på kapital att låna ut som är problemet, utan snarare brist på effektivitet inom de existerande mikrofinansorganisationerna.

Ser att de även har flera referenser till CGAP (Consultative Group for Assistance to the Poor) www.cgap.org som är fokalpunkten för mycket av kunnandet och utvecklingen inom mikrofinansiering.

Jag tycker ändå ord som "mikrofinans" och "mikrofinansiering" etc ändå klingar lite för mycket av välgörenhet så tänk istället "Bank" (och varför skulle inte även fattiga människor ha behov av väl fungerande banker, precis som vi själva).
 
OT, jag är medveten om det, men detta är ett debattinlägg.

Jag har Handelsbanken privatkonto, är inte ett 90-konto i.o.f.s. men om jag eventuellt får pengar/lån så är det lätt för mig att bevisa vart pengar jag får går oavkortat.

Jag är entreprenör och ska ta ett företagslån. Jag utför samma jobb som folk i utvecklingsländer, och jag har rörlig lön - så om jag inte får in pengar från kunderna får jag inte ett öre. Jag har ingen timlön eller motsvarande, det enda tillägg jag får är 100 kr per dag för de dagar som jag har administrativt ansvar under Juni-Juli 2008, men kommer aldrig mer att få det under något annat år, jag lyckades få administrativa tillägslönen bara under c:a 3 veckors tid.

Och ja, jag redovisar varje krona och femtioöring som jag får i dricks, det är meriterande för mig och hjälper vid företagslån-förhandlingarna!

Jag svettas betydligt mer per krona i lön än de flesta i Sverige.

Momssatsen som företaget jag jobbar i betalar, är 6%. Reservdelar finns det mycket gott om så de behöver inte införskaffas. Läget är extremt centralt och förmånligt. Kommer att ombilda till aktiebolag någon i slutet av vintern, eller annars under 2009-2011.

Om jag snabbt hittar en flickvän som är rik och vill gå in och låna pengar till mig så går det riktigt bra. Får ju hoppas och försöka! Jag har fram till ungefär mars att förhandla om företagslånet, efter det är det kört och då behöver ingen längre hjälpa.
 
AHA....det är därför....

Om jag snabbt hittar en flickvän som är rik och vill gå in och låna pengar till mig så går det riktigt bra. Får ju hoppas och försöka! Jag har fram till ungefär mars att förhandla om företagslånet, efter det är det kört och då behöver ingen längre hjälpa.

...du raggar så desperat????
men varför siktar du in dig på unga kvinnor då?
du ska satsa på äldre kvinnor som gjort karriär...
gärna företagskvinnor...vd och egna företag...de brukar ha det gott ställt...
leta i inkomstkatalogerna vettja :)

lycka till!

fula ninapenda med en pappa som är miljonär...
 
jag vill också säga...

...att den här sortens lån är verkligen något bra...håller med trådstartaren...som ung var jag ute med pappa och kollade in flera projekt i etiopien...varav ett drevs med just pengar som fåtts genom lån på detta sätt...ett projekt...en driftig kvinna som startat upp ett kvinnokollektiv...där de sydde och tillverkade saker tillsammans som de sålde...och totalt...så fick alla kvinnor det bättre...de kunde bygga hus till sina familjer...och...ja...det var helt enkelt toppen på alla sätt och vis...så...visst kan dina pengar förändra för fattiga på ett väldigt bra sätt...det är inte som vi i väst...som faktiskt kan få pengar på annat håll...
/anna
 
Hej!

Ville bara tipsa om en site som heter kiva.org där man kan låna ut en mindre summa pengar till en entreprenör i ett u-land. Man får ingen ränta men man får tillbaka pengarna efteråt i 98% av fallen. Alla som vill ha lån finns har en bild och en liten berättelse på siten och man kan se vartefter de betalar tillbaka. Själv har jag lånat ut 200$ men man kan börja med bara 25$ om man vill. Man hjälper ju dem att komma på fötter, inte bara mat för dagen. Och när man fått tillbaka pengarna kan man låna ut dem till någon mer eller ta tillbaka dem... Mikrolån person till person...

http://www.kiva.org

Jag har lånat ut pengar på Kiva, fått dem återbetalade och lånat ut dem på nytt till en ny liten entreprenör i tredje världen. Funkar jättebra och känns mycket bättre än att skänka dem i blindo till någon stor organisation där man 1) vet säkert att större delen försvinner i overhead och 2) man inte vet var resten tar vägen.