Som Svante säger har jag limmat de flesta av mina paddlar med vanligt snickarlim (polyvinylacetat – den fuktsäkra varianten) och har hittills aldrig haft en limfog som fallerat. Paddlarna är normalt oljade, vilket skyddar på djupet. Lackar man paddlarna blir det viktigt med underhållet.
Epoxy har fungerat utmärkt också – men där är viktigt att det är lamineringsepoxy. Många "epoxylimmer" är i själva helt andra kemikalier och har helt andra egenskaper än lamineringsepoxy. De flesta limfabrikanter (som Araldit, casco m fl har t ex epoxylimmer i sitt sortiment, men också limmer baserade på polyuretan, metakrylat, silikonerade polymerer mm. De tuber man hittar ute i handeln har oftast mer epoxy i butikens presentation än i tuben – och inget ont i det bara man använder det till sådant det är tänkt för, och inte försöker bygga kajaker eller paddlar med det.
En varningsignal är om det står mer än epoxy på förpackningen (okej för lamineringsepoxy!), men står det epoxylim, epoxyprodukt, epoxyspackel, epoxyfärg etc kan man utgå från att innehållet är kemikaliserat till helt andra ändamål än de som den här tråden handlar om.
Polyuretanlimmer har jag haft lite problem med, gissningsvis beroende på för dåligt presstryck. Eftersom de skummar aggressivt pressar de isär trästyckena om de inte är mycket hårt hoppressade över hela limytan. De två paddlar jag limmat med polyuretan har båda fogar som långsamt öppnar sig.
Däremot har de paddlar jag limmat med karbamidlim (urealim) hållit utmärkt. Det kräver också hårt presstryck, men pressar i alla fall inte isär bitarna.