Laisälvenrapport

Kom för drygt en vecka sedan hem från en tänkt kombinerad 2,5 veckors flugfiske- och fjällvandring i Arjeplogsfjällen. Dessvärre blir det här mer en händelse- och fiskrapport än en fiskerapport.

Dag 1 i fjällbjörkskogen mellan Adolfström och Fjällfors: fjällbjörken griper tag i spöt, jag stannar och försöker backa men spöt har kilat fast sig och jag mer känner än hör hur mitt sprillans lågbudget men fina "Ron Thompsson Steelhead" spö i komposit vrids, knäcks sönder. Ridå. Sa inget om vad jag visste hade hänt till vandrarpolaren innan vi var framme vid lägerplatsen, men förbannade resten av vandringsdagen min klantighet att inte min vana trogen hålla spöt och galonskyddsfodralet i handen under vandring i skog. För omständligt att återvända till civilisationen för att skaffa nytt spö, så det blev till att ta en kraftig tugga av det sura äpplet.

Snacka om antiklimax! Här har jag under våren och försommaren gått helt systematiskt tillväga för att sätta mig in i flugfiske och lämmna haspelspöt hemma. Och goda råd har jag fått av herrarna "Brook", "Graip", "Dave1" mfl.

Vandringen blev en underbar fjällvandring när jag väl ställt om mig till att det "bara" skulle bli en ren fjällvandring. Det hela kändes dock samtidigt som någon sorts karaktärsdanande prövning, ty utöver att se både stor och liten öring i själva Laisälven, passerade vi större jockar som t.ex Hurasjåkkå och jockar med små sel som inte finns namngivna på kartan, småjockar och överallt både småfisk och fisk som var klart över minimimåttet. Lade om vandringsrutten lite, från att ha varit inriktrad mot lägerplatser med tanke på fiske till mera vyer, men va f-n, lägerplatserna tar man ju ändå i anslutning till vatten, och det fanns ju fisk överallt.

Nåja, Arjeplogskortet mitt gäller året ut så det blir en vandring till i området innan första september. Denna gång med nytt flugspö i ett PVC rör som spöskydd. Så, en fiskerapport från området ska det bli framöver.

Bara...

att beklaga oturen på turen...men nu har du ju kanske sett ut några platser att prova framöver?

Din kompis hade han (?) inte nåt spö, tänkte att ni i så fall hade kunnat turats om med det?

Hur som haver, efter att ha knäckt ett spö i en bildörr så är det alltid spötub som gäller, och på längre resor så tar jag oftast med mig två spön, men då har jag ju hållit på ett tag och samlat på mig en liten "pinnskog" ;)

/Anders B

Re: Bara...

brook; sa:
att beklaga oturen på turen...men nu har du ju kanske sett ut några platser att prova framöver?

Din kompis hade han (?) inte nåt spö, tänkte att ni i så fall hade kunnat turats om med det?

Hur som haver, efter att ha knäckt ett spö i en bildörr så är det alltid spötub som gäller, och på längre resor så tar jag oftast med mig två spön, men då har jag ju hållit på ett tag och samlat på mig en liten "pinnskog" ;)

/Anders B
Tack. Jo, jag vet exakt var jag ska ta vägen nästa gång det beger sig. Mindre insekter blir det också, men är flugfisket lika bra i slutet av augusti som under högsommaren?

Min vandrarkompis har dessvärre numera efter en olycka bara en arm, så fisket har legat på hyllan ett tag. Experimenterar hur fiskefrågan ska kunna lösas.

Ja, spötub är det enda raka. Jag har under många år haft spinn- och haspelspöna inlindade i ett galonfodral, och ett antal gånger stött i t.ex en gren när jag inte hållt spöt i handen, utan att det hänt något. Flugspöt var nog mer känsligt, plus att läget blev så vrångt där spöt fastnade.

Tråkigt det där med spöt, men det var ju tur att det inte var ett begagnat Sagespö.;)

Inget ont som inte har något gott med sig, förmodligen fick du se mer av omgivningen (och dessutom med fiskeögon), än du hade fått med ett helt spö.
För det är ju ett gudabenådat område att återvända till. Carsten Lorange skriver om det i sin bok "Fluga i vildmark.

Jag har precis som Brook två pinnar i ett rör, går bra om man vänder handtagen åt varsit håll.

Fö undrar jag om det inte finns något tape, typ glasfibertape som klistrar som f*n, borde ju gå att plåstra ihop ett spö med till nöds. Ska kolla det.
Tälj till en pinne att stoppa inne i klingan och sen tejpa utav rackans.

Juli och augusti är fina fiskemånader i området.
Måtte det nu bara bli några regndroppar också.

Fiskade själv enbart i den nedre delen av Laisälven, från Björkliden och nedåt i år.
Sen var jag upp och tog några firrar i Brooks domäner. Mellan Bergviken och Luttun finns en fin fin ramp.;)

Ajaj.. inget vidare med spöt och min frustration hade nog satt smolk i hela utevistelsen! Kul att ni i övrigt dock hade en fin tur, men ack så jobbigt att se alla fiskar utan att kunna fiska på dom... Men, men.. det går fler tåg så det är bara att inhandla ett nytt spö och förslagsvis en spötub och sätta igång på nytt!

mvh
David

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg