Lagning av glasfiberksjak?

Till min förfäran upptäckte jag att det blivit en skada på mitt glasfiberskrov. Inte en repa utan Gelcoten har spruckit, antagligen vid någon i eller urstigning. Hur gör man? Räcker det med att lägga på ny Gelcote eller måste jag lägga ett lager glasfiberväv för att stadga upp. Det syns inget på insidan.
Vore glad för en del tipps!!!
 
Beskriv skadan närmare

Var sitter din skada? dvs under, eller över vattenlinjen, på akterdäck där du sätter dig etc. Typiska ställen för gelcoatsprickor är där skrovet ger efter för belastning dvs buktar in vid taktransport, i och ur stigning lyft av lastad kajak med grepp i sittbrunnssargen etc.

Om det är så att skrovet bucklar sig enligt ovan skulle jag både lägga på väv på insidan och fylla i gelcoat på utsidan. Kom ihåg att det är väven eller fibrerna som ger hållfastheten ju mindre plast ju hållbarare laminat förutsatt att plasten når in mellan alla fibrer. Arbeta alltså in plasten i fibrerna mycket noggrant med en korthårig borstliknande pensel men jobba med lite plast. Långsamtorkande epoxi fungerar också bra vid lagning av mindre skador.

Jobba helst utomhus pga de giftiga ångorna.

Thure
[Ändrat av thureb 2002-06-09 kl 21:05]
 

Liknande trådar