Lagligt billiga kartor

Jag är ingen hejare på det här med lagen, men jag har några funderingar som någon annan kanske kan stärka eller fördömma.

A) Jag köper Gröna kartan på CD-Rom, tar en laglig kopia. Säljer originalet.

B) Jag startar en orienteringsförening, tar in medlemsavgifter och köper in Gröna kartan på CD-Rom. Som medlemsförmån kan medlemmarna låna hem inköpta CD-skivor.

Är dessa sätt lagliga? Kanske finns det annars fler sätt att på lagligt viss få billigare kartor.

Martin

Gråzonen

Hej!

Du har nog verkligen hittat gråzonen...

Är kart-CDn att betrakta som ett program är skyddet högre än för vanliga "verk". Ett "verk" får du låna ut till en kompis, göra en _enstaka_ kopia och ge bort till en kompis. Du får citera och göra utdrag ur den för journalistiska ändamål och forskningssyften. Ett program får du _endast_ göra _en_ säkerhetskopia av.

Det mesta kan räknas som "verk", även barns teckningar enligt ett upphovsrättsseminarium jag bevistade en gång.

Startar du en förening är det ju styrelsen som är ansvarig vid eventuella tvister.

Att sälja originalet vidare och glömma att förstöra säkerhetskopian (som ju är laglig att göra) är inom gråzonen.

Licensavtalet är egentligen det som sätter gränsen, så det gäller att läsa på.

(Visste faktiskt inte att Gröna kartan fanns på CD-rom, vad köstar dän...?

/Boris

clindh

Forumvärd
(Visste faktiskt inte att Gröna kartan fanns på CD-rom, vad köstar dän...?
Den kostar uppåt 4000 kr för ett län, så då förstår du varför många vill hitta vägar till billigare digitala kartor :) Dessutom är de i ett eget format (RIK) som få kartprogram klarar av att läsa, och man kan heller inte få ta del av hur detta formatet är uppbyggt.

Nu har jag inte Lantmäteriets CD-licens tillhands, men får jag gissa har de täppt till ganska bra...

Inför en USA-resa har jag nu suttit och laddat hem digitala kartor, helt gratis från amerikanska lantmäteriet. Så inte undra på att man känner en viss frustration inför den svenska kartsituationen. :(

jag fattar...

och eftersom lantmäteriet tydlgen är ett affärsdrivande verk så har dom vinstkrav...

Synd att kartor inte är "offentlig handling" för då skulle det på sin höjd bara vara självkostnadspris...

Så går det när man kokar ihop hemsnickrade lösningar långt från standarder...

Jag lär hålla mig till papperskartan ett tag till...

/Bors

Licensrätt

Om man ser till vanliga program ex Uppslagsverk på CD etc gäller det att du som innehavare har nyttjanderätten och Licensrätten till detta program. I licensavtalen finns oftast med att du har rätt att skapa säkerhetskopior för eget bruk. Om du i fall A överlämnar Licensrätten till ngn annan avsäger du dig därmed också rätten att nyttja programmet i alla dess former dvs även säkerhetskopior.

Fall B låter mer intressant vad jag får och kan göra iformen av Ekonomiskförening. Det borde vara samma princip där som ovan dvs du kan göra detta men det får endast vara en användare per tillfälle dvs den ekonomiskaföreningen en licens får endast en licens vara installerad åt gången. Om ngn annan sedan vill låna denna måste föregående person avinstallera och "överlåta" hela licensen samt nyttjanderätten till nästa.

Är det inte också så att det är endast med programmet Kartex som du kan läsa själva kartan och då borde programmet "Kartex" falla under ett licensavtal.

Jonas

Kartexlicens

Det går att köpa Kartex för en relativt billig penning. Den ingår när man köper Sverigekartan.
Om man som i fall B köper in ett ex av t ex Terrängkartan på CD och varje medlem har en egen licens av Kartex (=har köpt Sverigekartan), borde utlåning av CD'n med Terrängkartan kunna likställas med bibliotekens utlåning. Detta under förutsättning att medlemmarna inte tar egna kopior av Terrängkartan, antingen på CD eller till hårddisken.
Bertil

Vilken version?

Är det någon som har lånat hem Gröna Kartan CD-ROM från Stadsbiblioteket?

I så fall, är det den versionen med eller utan höjdkurvor som finns där?

Tack,

Martin

Intressant debatt

Om jag skulle köpa in en CD till föreningen bara ha en licens installerad och bara en utnyttjare av själva programmet. Om jag sedan skriver ut kartor på min Laserfärgskrivare som kan skriva ut i A3 format. Hamnar detta inom gråzonen?

Jag säljer inte kartorna till någon utan nytjar dem i föreningens idiella verksamhet. Jag skriver ut de kopior som behövs.

Om jag skulle vilja ha just det område jag är intreserad av så behöver jag köpa
2 gröna kartblad, á 98 kr,
tre kartblad på gamla gulakartan 1:20000 á 139 kr
och fem kartblad på nya gula/ekonomiska/fastighetskartan 1:12500. á 188 kr

Vill jag ha det elektroniskt från lantmäteriet på en cd så kostar det ca 4400 kr

Just det formatet jag behöver kan inte heller beställas från lantmäteriet på papper.

När man studerade fick man ju kopiera en viss del av boken enligt upphovrättslagen. Om jag köper gröna kartan på CD över Västra Götaland för 3995 kr. Så borde en bit som är lika stor som ett A3 inte bli mer än 10% och hamna under tillåten kopieringsrätt.

Tycker att Lantmäteriet och Kartförlaget som säljer deras kartor borde ta sitt ansvar och sänka priserna rejält!

Vi har faktiskt betalat för att de skall ta fram kartorna!

Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Billiga Magellan Navigering 0
nr23se utemagasinets "billiga" kartor! Navigering 10
sejohas Billiga minneskort till Garmin 276C Navigering 2
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg