Låglandsvandring

Hej, o allvetande utsida!

Jag har på sistone blivit mer och mer vandringssugen och även om det till största delen är fjällvandring som är i kikaren så inser jag också att det finns stora möjligheter till att ta sig ut på kortare, mer spontana vandringar i närheten (i Göteborgstrakten och därmed rätt långt från fjällen).

I dagsläget tänker jag mig att det blir ett rätt spontant infall för en helgaktivitet (2-3 dagar) om rätt förutsättningar infinner sig (tomt i kalendern, hyggliga väderutsikter etc).
En idé jag har då är att köra på utan regelrätt tält och kampera med enbart en enklare bivi bag och/eller en tarp eller dylikt som skydd mot oväntat elakt väder.

Än så länge har jag kommit fram till två problempunkter: vattentillgång och moskiter.

Finns det några käcka sätt att lösa det på utan att det blir alltför tungt eller dyrt?

mvh
/S

Om du kan hitta tillräckligt bra vatten (sötvatten fritt från gödningsmedel och tungmetaller) är en billig metod som inte väger mycket att först filtrera genom kaffefilter och sedan koka eller tillsätta lite vanlig Klorin. Vaccinationsguiden säger så här:

Klorin (4-6%) t.ex. tvättklorin är lätt att få tag på, men ett sämre alternativ till tabletterna ovan.
Fyll en plastflaska med klart, ljummet vatten och tillsätt 2 droppar per liter vatten. Skaka ordentligt och låt stå i åtminstone 30 minuter. Du skall kunna känna en svag klorindoft - om inte, upprepa doseringen och låt stå ytterligare 30 minuter.
Om vattnet är kallt eller lite grumligt, tillsätt istället fyra droppar klorin per liter vatten.

Om man tycker att det verkar läskigt att hälla Klorin i vatten man ska dricka finns det andra (dyrare) produkter som gör samma sak.

Min lösning på vattenproblemet har hittills varit att lägga upp turen så att övernattningsställena (oftast rastplatser med vindskydd, toa etc.) ligger vid sjöar. Med få undantag har jag då kunnat rena vattnet m h a tabletter, annars har keramiskt filter gällt.

Här nere i odlingslandskapet gäller det att lägga upp turen så att vattenfrågan kan lösas. Med tätheten på bensinstationer och fik, gästgiverier etc brukar det aldrig bli några problem. Givetvis träffar man på fakrier som bär på 5-10 kg vatten, men det är långt mellan platserna där sådana mängder behöver bäras även i Skåne.
Klorin och keramiskt filter är utmärkta grejor.

Tack för svaren!
Jo, det är väl så att med lite planering så kan man undvika mycket krångel :)

Och för att klargöra - med tabletter så avses nån typ av jod- eller klorvariant? Och de är till för att ta död på ondsinta organismer (men gör väl ingen filtrering eller motsv)?

Med ett keramiskt filter så är det allt man behöver, dvs både filter mot partiklar och tar död på bakterier/virus?

Med ett keramiskt filter så är det allt man behöver, dvs både filter mot partiklar och tar död på bakterier/virus?

Nä, inte riktigt. Titta lite på de här sidorna så ser du vad olika produkter sägs ta hand om - för att bli av med allt krävs en kombination av olika metoder, men i alla områden behöver du inte rena mot allt.

http://www.katadyn.com/fileadmin/us...ts/Downloads/Selection_Card_Filter_EN_Web.pdf
http://www.katadyn.com/fileadmin/us...tion_Card_Filter_Technology_Comparison_EN.pdf
http://www.katadyn.com/fileadmin/us.../Downloads/Selection_Card_Bacteria_EN_Web.pdf

http://www.steripen.com/glossary/

Det finns givetvis fler tillverkare, men jag tyckte att ovanstående hade bra sammanställningar.

Tack för svaren!
Jo, det är väl så att med lite planering så kan man undvika mycket krångel :)

Och för att klargöra - med tabletter så avses nån typ av jod- eller klorvariant? Och de är till för att ta död på ondsinta organismer (men gör väl ingen filtrering eller motsv)?

De tabletter jag använder heter Micropur. Det finns två olika styrkor, som verkar olika fort.
De snabbaste efterlämnar en viss klorsmak, men det finns en flytande tillsats som neutraliserar den smaken. I Alperna har jag aldrig renat vatten, men varit petig med var jag tar det. I Pyreneerna vet jag ett fåtal ställen där man bör vara försiktig, men i regel renar jag inte vatten där heller. På min senaste tur 2012 renade jag en enda gång, på ett ställe där det var ganska många tält och en hel del boskap. I Skottland 2009 renade jag ett fåtal gånger när det var väl mycket fårskit kring lägret.

I fjällen har jag renat på en enda resa, i Trollheimen 2011, då det var harpest och mycket lämlar.

På låglandet renar jag rutinmässigt med tabletter, med filter om vattnet har otrevlig färg eller det flyter omkring växtdelar etc. På Östgötaleden våren 2007 hade jag bara med filtret och det slammade igen så då var jag tvungen att ta orenat vatten ur sjöar. Det funkade den gången. Man kan få en viss vink om vattnets renhet genom att titta efter på kartan hur högt och hur nära källorna det är.

Filter mellan melittafilter och de tätaste keramiska tar bort partiklar av en viss storlek. Det betyder att den skitiga sidan av filteret fortfarande har kvar de partiklar, bakterier etc som man ville filtrera bort. Filtret måste rengöras dagligen om man inte vill starta någon odling.

Kemikalier som t ex ammoniak i urin är oftast i lösning. På reningsverk kan man flocka och sänka med hjälp av luft och andra kemikalier. Näppeligen i naturen med handburna filter.

Klorin får mängder av organismer i vatten att dö eller spora sig, d v s man skapar ett fönster där de inte är fullt aktiva.
Virus är så små att ett dylikt filter vill du inte försöka pumpa genom. Det kommer att gå väldigt trögt.

Trots det finns det armchaircommandos som hävdar bestämt att man i månader kan klara sig med ett halmstråsfilter, t o m med urin som enda vätskekälla. Allt man ser på film och tv är faktiskt inte sant, film t ex drama är bara ljug även om somligt är riktigt bra.

Vi har kört med ett MSR Waterworks II och är mycket nöjda. När vi bodde i MÖ badade vi regelbundet alla grönsaker i jodopaxlösning, man vänjer sig.

Isbitar och sköljvatten kan vara lika farligt som att dricka så vet vad du klunkar i dig.
I terrängen är kartläsning en metod men vem söker svalka på snötungorna och hur ser de ut?

I stan förbrukar du flera hundra liter per dygn, hur många liter behöver du ute i naturen? SLV har givetvis svaret. Typen av natur och aktivitet samt årstid gör att värdena varierar stort. YMMV
go tur

Själv har jag nyligen köpt ett Platypus Gravity Works vattenfilter. Jag har testat det skarpt två gånger. Första gången med vatten från en järnbrun bäck och filtret renade säkert vattnet, men det var en svag färg på det renade vattnet. Andra gången tog jag vatten ur Vättern och det behöver man ju inte rena. Men jag gjorde det för att även testa filtret där. Och filtret tog faktiskt inte bort den goda smaken Vätterns vatten har.

Det kostade ca 1.500 kr, det består av två vattenpåsar på 4 liter, den ena fyller du med naturens vatten för att sen låta vatten rinna ned till den andra påsen genom själva filtret. Efter ca 30 minuter så har man så 4 liter rent vatten. Filtret byter du ut efter ca 1500 liters rening (ungefär 1 rening på fyra liter per dag i ett års tid). Och filtret kostar inte mer än ca 700 kr.

Varför jag valde detta filter framför andra varianter som finns var av två orsaker. Man behöver inte själv jobba för att rena vattnet och man kan använda vattenpåsen för rent vatten som vattenblåsa i ryggsäcken.

Tidigare har jag använt Micropur tabletter. Det fungerar men jag ville uppgradera till ett ordentligt filter. Vad du än väljer för metod så är det, precis som de andra i tråden har påpekat, att rena vattnet på låglandet. Men tänk på att alla filter inte renar mot allt! Det är trots allt säkrast att koka vatten för att vara helt säker (om man nu är osäker eller tveksam).

/Andreas

Många goda råd, tips och info!
Tack och bock, nu vet jag betydligt mer vad jag ska kika efter vad gäller vatten och dess rening.

Hej, o allvetande utsida!

Jag har på sistone blivit mer och mer vandringssugen och även om det till största delen är fjällvandring som är i kikaren så inser jag också att det finns stora möjligheter till att ta sig ut på kortare, mer spontana vandringar i närheten (i Göteborgstrakten och därmed rätt långt från fjällen).

I dagsläget tänker jag mig att det blir ett rätt spontant infall för en helgaktivitet (2-3 dagar) om rätt förutsättningar infinner sig (tomt i kalendern, hyggliga väderutsikter etc).
En idé jag har då är att köra på utan regelrätt tält och kampera med enbart en enklare bivi bag och/eller en tarp eller dylikt som skydd mot oväntat elakt väder.

Än så länge har jag kommit fram till två problempunkter: vattentillgång och moskiter.

Finns det några käcka sätt att lösa det på utan att det blir alltför tungt eller dyrt?

mvh
/S

Jag har erfarit från mina långturer med cykel, att kyrkor och kyrkogårdar är en säker tillgång till vatten.
Men det är när du håller till i hyfsat mänskliga områden, och som jag förstår, så skall du hålla till runt Göteborgs trakten.
Och då blir det inte några problem alls, för jag tror det är rätt tätt mellan kyrkorna där.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg