Låglandstält?

Hur bra tält behöver man egentligen på lågland? Funkar ett tält för några hundralappar från Rusta eller motsvarande för låglandsvanringar vår, sommar o höst? Har bla tänkt gå på Bohus- och Upplandsleden och vissa sträckor saknar vindskydd. Tar tacksamt imot tips på lätta och billiga tält för detta användningsområde.

Såna där billiga tält har ofta ett par nackdelar:

1. Duken är oftast inte tillräckligt vattentät

2. De är ofta väldigt tunga i förhållande tillv ad man får

Sen kan man ju fundera över vad man behöver tältet för att skydda mot.

Regn? Mygg? Myror? Vind? Snödrev?

Ta t.ex. en titt på http://www.thru-hiker.com/content_template.asp?ContentID=4

Man kan klara sig rätt långt på en bit presenning (2x3 meter brukar man kunna hitta för 29 spänn), en bit byggplast som golvpress och ett myggnät (och är det blött kanske en yttersäck till sovsäcken är bra att ha också).

Kan du sova i vindskydd?

Är svaret ja så kan du sova under ett vindskydd byggt av en pressening. Behöver du myggnät i vindskyddet så behöver du det i eget vindskydd också...m a o investera inte 500 i ett kasst tält. Behöver du ett tält behöver du det sannorlikt när vädret är busigt. Jämför med vad 10 hotellnätter kostar så finner du att de flesta tält är mycket billiga.....Är ni sen två eller flera så blir det ju ett riktigt bra tält...

Go tur

Johan K

Hej Josef!
Köpte ett billigt tält på Rusta som jag trodde skulle passa för "en" övernattning vid bra väder. Vad jag lärde av det var att det bildas mycket kondens under en natt vilket gör att jag avråder från det billiga allternativet. Rådet med presenning och myggnät låter däremot vettigare vid avsaknad av vindskydd på rastplatsen.
MVH! Sten.

Ok, tack för era svar, jag slopar tanken på Rusta tältet. Tack Peter för länken den var väldigt intressant, ska kolla upp pressening men väger dom inte ganska mycket? Om jag förstått saken rätt så bör tältet ha innertält för mygg och kondens. Som ni säkert förstått så är jag inte intresserad av att investera i ett 5000kr H-berg tält just nu. Finns det tält i lägre prisklasser som passar mina behov? Det ska klara regn som en normal svensk sommar på platten kan bjuda på, eventuella mygg, snötältning är inte aktuellt, passa 1-2 personer och vara tillräckligt lätt för att bära solo. Eller är jag tvungen att lägga 4-5000kr för ett sådant tält?

pilgrimen; sa:
ska kolla upp pressening men väger dom inte ganska mycket? Om jag förstått saken rätt så bör tältet ha innertält för mygg och kondens.

En pressenning av den prassliga sorten (vet inte vad de kallas) väger inte mycket. 2x3 meter väger inte mycket mer än 1/2 kg. Fast då har du ju inga stänger med (men behöver du det? Det vindskydd jag kör med behöver bara en hög fästpunkt framtill (träd) och sen har jag fem tältpinnar för att sträcka ut det.)

Det går dock att hitta ännu lättare vindskydd, av tältduk.

Innertält hjälper inte mot kondens, mot kondens hjälper bara ventilation. Innertält ger lite extra värme och skydd mot insekter.

Och som sagt var, sover du i fast vindskydd utan myggnät så borde du kunna sova i ett vindskydd av pressenning utan myggnät.

Tält och hammock i ett!

Sawadee Josef!

På en sidogata till Songkhram-templet(i slutet av Khoa San Road, backpacker-gatan i Bangkok Thailand) stod uppfinnaren av detta tält/hammock och demonstrerade alla finesser.

Kan användas på en rad olika sätt och kvaliten verkade helt ok. Minns inte priset men kommer ihåg att det lät billigt.

Inte lämpat för annat än varmt och vackert väder camping men fungerar nog då så mycket bättre..:)

Kul grej i alla fall!:
http://www.siamhammock.com/index.htm

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg