Jag funderar till nästa år på att utnyttja den ljusa månaden maj bättre. Utomlands är förstås Skottland det främsta alternativet, men 2009 års tur täckte det kanske väsentligaste, Cairngorms. Så jag är intresserad av svenska alternativ, lätta att ta sig till och från med allmänna transportmedel, med rimligt varierad natur, mycket vattten, både bäckar och sjöar (jag älskar att tälta vid sjöar och sover ldrig i vindskydd) och inte allför snårig och risig terräng. (Jag använder både filter och tabletter till vattenrening.)
Östgötaleden (jag bor i Linköping) har bjudit på en del besvikelser, bl a är den bitvis rätt dåligt underhållen, men sträckorna Rimforsa-Svensbo och Malexander-Boxholm var fina. Två turer har annars varit speciellt givande, Torshag-Katrineholm (mest Sörmlandsleden), mest som styrkebesked efter en trafikolycka, och Ramundeboda-Ånnaboda (även om just Ånnaboda är en plats man inte vill stanna). Båda dessa turer tog 4 dagar.
Östgötaleden (jag bor i Linköping) har bjudit på en del besvikelser, bl a är den bitvis rätt dåligt underhållen, men sträckorna Rimforsa-Svensbo och Malexander-Boxholm var fina. Två turer har annars varit speciellt givande, Torshag-Katrineholm (mest Sörmlandsleden), mest som styrkebesked efter en trafikolycka, och Ramundeboda-Ånnaboda (även om just Ånnaboda är en plats man inte vill stanna). Båda dessa turer tog 4 dagar.