Lågbudgetkärra?

Jag ska rusta mig för att kunna göra enklare cykelturer med med min familj. Min tanke är att kunna få med ungefär samma packning som när vi vandrar; dvs tält, sovsäckar, liggunderlag, kök, kläder etc. Det blir ganska mycket då vi är 4 personer.

Efter att ha läst flera olika trådar angående billiga packlösningar och väskor vs. kärra, så känns det som de flesta vana cykelturare helst packar i väskor. Därefter väljer man de dyrare enhjulskärrorna. Det är också i den ordningen jag hade föredragit, men det är här ekonomin säger stopp. Vi skulle ju i princip behöva 4 bakväskor och 4 framväskor. Lägg därtill införskaffandet av två lowriders. Jädrans vad dyrt det skulle bli.

Jag kommer därför (antagligen) att välja ett alternativ lite längre ner på min lista.
En lågbudgetkärra. Jag hoppas ändå kunna få tips på någon jag bör välja. Någon kanske har goda erfarenheter av en viss kärra alternativt dåliga och kan avråda. De billigaste säljs så klart på internet och kan därför inte undersökas fysiskt före köp.

Dessa två är mina hetaste kandidater:
enhjulskärra
tvåhjulskärra

Jag vet också att det kan bli dyrt i längden att köpa billigt på nätet, men för oss handlar det om enklare turer, korta etapper och låg hastighet. Inte behöver jag väl en kärra för expeditionsbruk?

Min cykel är en 28" med 21 utanpåliggande växlar.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
(kanske någon har begagnat och vill sälja:))

/daniel

Är också på jakt efter en cykelkärra för sommarens cykelcamping. Jag och frugan har 26" mountainbikes och bortsett från styrväska så hade vi inte tänkt att ha med oss några andra väskor. Hade man kunnat hyra en BOB Ibex i närheten hade jag nog gjort det då jag inte är redo att investera över fyra tusen.

Botaniserade lite på amazon.de och på amazon.co.uk

Hittade recensioner på en gul variant av enhjularen och en kille som kört en expedition med den, här kan du läsa den.

Den tvåhjuliga fanns det fler recensioner av, men många klagade på att den hade en väldigt kemisk doft.

Hittade också en annan enhjulig variant som fler hade recenserat.

Jag lutar åt den gula enhjuliga varianten. Har sett snarlika varianter säljas på blocket för dryga tusenlappen + frakt och från amazon.de slutar man på drygt 800 kr.

Tack för era svar! :)

En begagnad cykelvagn för barn borde väl annars fungera väl så bra.
Jag vill inte använda en kärra för barn. Jag har inget riktigt bra försvar till varför, men det kanske har med fåfänga att göra. Dessutom känns de onödigt breda och höga med stort luftfång. Erfarna cykelturister verkar vara tveksamma till cykelkänslan med kärra och en barnkärra känns otympligare än nödvändigt.

Är också på jakt efter en cykelkärra för sommarens cykelcamping. Jag och frugan har 26" mountainbikes och bortsett från styrväska så hade vi inte tänkt att ha med oss några andra väskor. Hade man kunnat hyra en BOB Ibex i närheten hade jag nog gjort det då jag inte är redo att investera över fyra tusen.

Botaniserade lite på amazon.de och på amazon.co.uk

Hittade recensioner på en gul variant av enhjularen och en kille som kört en expedition med den, här kan du läsa den.

Den tvåhjuliga fanns det fler recensioner av, men många klagade på att den hade en väldigt kemisk doft.

Hittade också en annan enhjulig variant som fler hade recenserat.

Jag lutar åt den gula enhjuliga varianten. Har sett snarlika varianter säljas på blocket för dryga tusenlappen + frakt och från amazon.de slutar man på drygt 800 kr.
Jag har också läst recensionerna :). Av någon anledning fastnade jag för den enhjuliga modellen jag länkade till. Jag har kollat in de här enhjuliga kärrorna under ganska lång tid och versioner liknande den du länkar till fick tidigare ofta väldigt negativa omdömen. Dessa kärror kan naturligtvis vara identiska. Å andra sidan döljer de här kärrorna ingen magi, utan det är ju möjligt att byta ut det som är dåligt. Så länge konstruktionen håller...

Angående den kemiska doften, så är det vad jag förstår däcken och vissa fall packpåsarna som stinker. Däcken kommer jag ändå byta och möjligen även packpåsen. Jag litar inte på vattentätheten, men jag får se. (Av de kärror som jag länkade till var endast den tvåhjuliga märkt som vattentät(?), den andra vattenavvisande)

Det är en person som står bakom de flesta annonserna för enhjulskärror på blocket och har så gjort under en längre tid. Jag antar att denne köper in ett antal billigt på t ex amazon och säljer dem här.

Hur som helst är jag mest inne på den tvåhjuliga varianten av följande anledningar:
- den rymmer något mer
- jag är tveksam till hur bra den enhjuliga fungerar med mina 28 tums hjul
- för mig som fullständig novis, så känns den enhjuligas koppling till min cykel inne i navet ganska komplicerad (har jag fel?)

Här är en bild på den tvåhjuliga kärran när den är påkopplad.
http://www.amazon.de/gp/customer-media/product-gallery/B002XLVPNA

/daniel

Jag har dessutom sneglat på den här modellen med aluminiumfälgar som är i dyraste laget för mig:
http://www.amazon.de/Top-Van-Reiset...sr_1_3?s=sports&ie=UTF8&qid=1336632494&sr=1-3

Senast ändrad:
Hej,
jag köpte förra våren just den gula kärra som även ligger ute på blocket (jönköping) oftast..
Min gick på runt 1000 med frakt och jag kanske inte hade de högsta förväntningar, men fann ändå priset såpass lockande att jag valde att köpa en.
Min första tripp blev på ca 40 mil. Det som då märktes var ett evigt gnissel från kärran och jag stannade till o köpte fett för att smörja in de gnislande partierna.
I övrigt har den fungerat helt utan anmärkning.

/peter

Hej,
jag köpte förra våren just den gula kärra som även ligger ute på blocket (jönköping) oftast..
Min gick på runt 1000 med frakt och jag kanske inte hade de högsta förväntningar, men fann ändå priset såpass lockande att jag valde att köpa en.
Min första tripp blev på ca 40 mil. Det som då märktes var ett evigt gnissel från kärran och jag stannade till o köpte fett för att smörja in de gnislande partierna.
I övrigt har den fungerat helt utan anmärkning.

/peter
Tack för info! Har du 26" eller 28" hjul på din cykel?

+1

GJM han före mig. Kostar en slant men rymmer 2x40liter. Tycker den verkar smidig då den är lätt att koppla av och på. Den är inte heller lika lång som andra enhjuliga vagnar.

En kompis har en extrawheel efter sin tandemcykel. Jag har aldrig provat den, men kompisen är nöjd.

Egenvikten varierar stort på billigare vagnar, det är i uppförsbackar en väldig skillnad på 5kg och på 20. Att hitta och läsa specifikationerna på respektive kärra är inte så fel. Ortliebs stora säck, eller flera mindre håller garanterat torrt.

Att med en förlängt snabblås kroka av och på släpkärran är inte svårt, men oftast kan den få sitta på.

Vi lånade en Bob till vär östersjötur och jag har lånat en polsk till ett par turer.

Tvåhjuliga kärror hör väl mest ihop med trehjuliga cyklar. Biltemas och Nyborgs kärror har jag hjälpt till att smörja och spänna ekrar/rikta hjul på, de är sällan så lätta som det står i katalogerna.

Uppenbart är väl att därute finns det en kärrdjungel.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg