Hoftstödsits, metallskinne ...
Hei igjen,
Jeg stilte mine spørsmål om sits i VKV Seagull fordi jeg funderte på å kjøpe en brukt (begagnad) VKV Elite, samtidig som jeg liker stabiliteten i Lisa og ikke ville ha en kajakk som føltes for rank...
Jeg hadde ikke lyst på Offshore, fordi jeg *ikke* ville ha for mye volum. (Kun småturer.) Kajakken skulle ligge "i", ikke "over" vannet.
Samtidig er jeg høy (195 cm), har lite padleerfaring, er ikke smidig, er ikke ung...
Alle steder hörte jeg at Elite er en RANK kajakk uten last, at Offshore er mer stabil, at "VKV-erna Anita og Seagull er för ekspertar"...
Jeg er absolutt ikke ekspert, og tenkte "Man måsta nog sitta LÅGT om man skal sitta kvar i en Elite".
Nu har jeg kjøpt Eliten, det fulgte med skumsits og U-sits (Hoftstödsits).
Erfarenhet:
1)
Paddling uten sits og uten sittunderlag, sitte i botnen av kajakken:
Metallskinnen i Eliten går *ikke* helt bak i sittbrunnen som i min Lisa, den slutter noen cm framfor skottveggen.
Det gikk å sitte direkte på skinnen i bunnen av kajakken *uten* sittunderlag uten å bli plaget av metallskinnen! Det er altså ikke nødvendig å ta bort HELE skinnen for å sitte maksimalt lavt, det er nok å ta bort et lite stykke av skinnen bakerst i båter hvis skinnen går helt bak. Da kan VKV-sitserna fremdeles festes, siden nesten hele skinnen er kvar.
Jeg er enig med Peter: Dumt å fjerne så mye skinne at en VKV sits ikke kan festes trygt i båten i alle posisjoner.
2)
Mitt hoftstödsits til Elite passer ikke til Lisa. Treskinnen under platen är högre änn på höftstödsits til Lisa. Jeg tror:
Fordi Elite er smalere i botnen må hoftstödsitsen högre opp i Elite enn i Lisa og Offshore for å få plass. Det betyr at du sitter högre over kajakkbotnen i hoftstödsits i Elite enn i Lisa og Offshore, hvilket gir sämre ballans. Samtidig er Elite smalere i vattenlinjen hvilket også gir sämre ballans!
Men siden Elite er smalere i vattenlinjen enn Offshore og Lisa, ligger Elite dypere i vattnet: Altså sitter du LÅGARE relativt vattenytan i Elite enn i Offshore og Lisa om du sitter i kajakkbotnen i båtorna i stället för i någon VKV-sits! Tror jag. Ballansgevinst ved å sitte i botnen blir større i Elite. Jeg hadde bra ballanse når jeg padlet i Elite uten sits, det kan tyde på at jeg tenker rett. Men det var självklart kalt å sitte slik, man må i det minste ha et tynnt sittunderlag...
Det kan nok være fint med hög U-sits i Elite på stille vann for effektiv paddling. Men samtidig vil jeg kunne velge å sitte LÅGT når jeg vil ha maximal ballans!!!
Derfor vil jeg enten lage hoftstöd som Conny skrev, eller helst vil jeg ha hoftstödsits som er format etter kajakk og skinne i botnen, så jeg kan sitte maksimalt lågt på sittunderlag *med* hoftstöd. Hvordan jeg skal lage en slik sits vet jeg ennnå ikke, men en gång...
Om VKV hadde en slik "Hårdvädersits för Elite" i sitt sortiment, da skulle jeg kjöpe det omedelbart, i stället för at gå her og fundera...
Kanskje ville flere kjøpe VKV om også en slik sits fantes i VKV-sortimentet för alla VKV-kajaker...
Ellers har jeg GOD kontakt med knær i sittbrunnen i Elite og finner båten "mycket trävlig".
Jan Gunnar