Laga treväxlat fotbromsnav

Hej!

Min gamla treväxlade cykel med fotbroms har efter lång och trogen tjänst (den var min farfars faktiskt) börjat ge upp.

Baknavet låter konstigt när man trampar, och om cykeln rullar utan att man trampar slår ibland bromsen i.

Av allt att döma är det något "kugghjul" i baknavet som har gått sönder eller hamnat snett.

Så min fråga till er är om det är något som en amatör kan tänkas kunna laga på egen hand, och vad behöver man i så fall för reservdelar?

Som fattig student vore det väldigt skönt att slippa lämna in den, och det verkar vara en ganska rolig övning till på köpet.

Alla tips och tricks uppskattas!

Mvh,

Fredrik

Sannorlikt har du ett Sachsnav, om ej finn en sprängskiss på ditt nav. Här kanske http://www.raketsport.com/cykelnav.htm
Här ett mekartips från nätet http://www.cykelaffaren.se/cykelnav.php
Även dylika nav behöver en smula omvårdnad ibland. Fukt och utomhusförvaring är inte bästa konditionerna.
Bromsen på cykelnav behöver smörjas med bromsfett. Sannorlikt behöver planetväxlarna i navet rengöras och fettas in igen. Navet är en ganska enkel konstruktion och har du en sprängskiss är det lätt att återmontera i rätt ordning. Saknar du sprängskiss kan du samla upp delarna på en rundstav eller tunnt rör i rätt ordning, göra rent dem där med fotogen, pensel och trasa. När alla delar och insidan på navet är rena. Fettar du in och återmonterar.
Har du dukat med vad du behöver, tidningar på golvet, tvättbalja etc går jobbet lätt på ett par timmar.
När du har isär navet kan det vara idee att byta hjullagerkulorna. Cykelhandlaren har nya.
go tur

Tips

Jag brukar alltid fotografera av hur saker och ting är förskaffade under tiden jag tar ut bit för bit på prylar jag inte har kännedom om eller har en sprängskiss på, då är det mindre risk att man har skruvar och mojänger över när allt är ihop satt igen! Sen brukar jag lägga allt i den ordningen som jag plockar isär det, på en bänk snyggt och prydligt (ordning & reda, det är nyckeln) så sen går allting smidigare att sätta tillbaks igen... och fotografierna är en bra backup... om katten/hunden är ute på leklust eller frugan/flickvännen är framme och har städmani etc. =/

P.S.

Jag gör också anteckningar på diverse moment eller svårigheter som uppkommer under tiden och anteckningar på dom lösningar man kommer på etc. Bra att ha sådana anteckningar, inte alltid man kommer ihåg när det är dags att sätta ihop allt 2 veckor senare... och bra till nästa gång man måste plocka isär samma sak också! Så slipper man göra samma misstag 2 gånger etc. För fotografier säger inte allt alla gånger...

Lycka till!

Mvh troswe

Senast ändrad:
Jag har skruvat isär treväxlade baknav, med fotbroms, så mycket så jag kan nästan göra det med ögonbindel. De första gångerna är det förstås lite nervöst, men för varje gång blir man säkrare.

Om det är ett Torpedo Triplex så måste du "öppna" det från båda hållen, för att komma åt alla delar. Plocka loss hjulet, och börja plocka av delar: det sitter ju en del muttrar och brickor där. Jag brukar göra så att jag lägger upp sakerna i två långa rader i takt med att jag plockar av dem, en rad för vänster respektive höger sida på hjulet. (Men det är lättare att tänka sidan med respektive utan kedja). För att inte skita ner lägger jag upp det jag plockar av på toapapper.

Det skall finnas två fjädrar inuti navet, och de behöver bytas ibland, då de tappat sin elasticitet. De är olika stora, sitter på samma sida som kedjan, och tar man det långsamt när man öppnar sakerna så brukar de inte sprätta iväg.

Delarna syns rätt bra på sprängskissen
Givetvis behöver du verktyg för att ta isär hjullager och nav. Men det är inget märkvärdigt.
Här Sachs Treväxlade:

Bilagor

• rex_reservdelar 061.jpg
    rex_reservdelar 061.jpg
    110.2 KB · Visningar: 18,111
Smörjråd

Sacs-eller Torpedonaven - mår väl av lite olja stället för fett på sina inre mekanismer. Kullagren ska givetvis ha fett i vanlig ordning.
OBS - bromshylsan bör ha sachs specialfett.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg