Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag har en kanot av märket Sportspal i tunn aluminium (betydligt tunnare än Linder och Grummans kanoter) som har fått en liten spricka. Någon som vet någon typ av "kemisk metall" eller liknande som kan användas som tätningsmedel?
Är ingen kanotist, men några ideer poppade upp rent allmänt:
Lämna till någon som kan svetsa i aluminium ?
Popnita en tunn aluminiumplåt + kemisk metall mellan ?
Är spricka liten och ej på utsatt ställe borde det kunna gå att täta med någon form av kemisk metall, tror det ska finnas typer speciellt för aluminium.
Aluminium spackel UP 240 Teroson - Plastic Padding Spackelprodukter - UP 240 Aluminium spackel. Baserat på omättad polyester för aluminium och galvaniserade ytor. Det används för att reparera bucklor, repor, småhål, ytojämnheter och
Plastic Padding AluminiumnätFör armering av spackel, polyester och båtplast. Idealiskt för lagning av större skador på exempelvis båtar, bilar, snöskotrar etc.Teknisk informationStorlek: 20x25 cm
Bäst är att få sprickan svetsad för då är problemet löst på rätt sätt. Åker du dit med kanoten så fixar en svetsare det på 10 min. Har svårt att tänka mej att han kräver mer betalt än ett bidrag till kaffekassan.
Tänk på att laga aluminium med just bara aluminium och inte någon annan metal. Annars har du skapat ett perfekt galvaniskt element, med vattnet du paddlar i som elektrolyt och den minst ädla metaller kommer att "rosta bort" (oxideras) - den blir som offeranoden på en båtmotor.
Allt du behöver veta om aluminiumkorrosion: Vilka är de vanligaste riskfaktorerna för aluminium, vilka är de vanligaste typerna av korrosion och hur undviker du det?
www.alumeco.se
Tänk t ex på om du popnitar att nitarna måste också vara i alu, dvs samma "ädelhet" för att inte det ska bli oxidation någonstans.
Jag har en kanot av märket Sportspal i tunn aluminium (betydligt tunnare än Linder och Grummans kanoter) som har fått en liten spricka. Någon som vet någon typ av "kemisk metall" eller liknande som kan användas som tätningsmedel?
Att förstärka med plåt som i svaret ovan är nog bästa lösningen, i synnerhet om sprickan har uppstått som följd av belastning. Men jag skulle undersöka två möjligheter istället för popnit:
1. Löda. Blir starkt som tusan eftersom anläggningsytan är stor. Görs det rätt kommer heller inget vatten in mellan plåt och lod, vilket minskar potentialen för galvanisk korrosion. Men kolla med ett proffs.
2. Limma. Garanterat fritt från galvanisk korrosion, men det måste göras rätt för att hålla. Möjligen bör man täta och/eller limma plåt även på andra sidan plåten, så att limfogen får extra skydd mot vatten. Hur limningen ska gå till och vilket lim som ska användas skulle jag ha kollat med ett proffs.
Om sprickan inte beror på belastning/spänningar i plåten kan det duga med någon riktigt heavy duty tejp. Kolla Stockvis och 3M:s sortiment, de har en del väldigt stryktåliga grejer. Förvarar du en liten flaska av lämpligt lösningsmedel, en bit sandpapper eller stålull eller så, och en rulle tejp i kanoten kan du alltid göra om reparationen i fält om det skulle behövas. Jag skulle tejpa både in- och utsida.
Vi har ett stort sortiment av aluminiumlod som används för lödning av aluminium där arbetstemperaturen och/eller deformationsrisken gör att man inte vill svetsa.
Finns på youtube
Att hitta någon som är bra på att svetsa AL är inte lätt även i en storstad,bäst är även att lappa över sprickan med en plåt för att slippa att det spricker igen på samma ställe.
Sedan har det betydelse varför sprickan uppkommit,ovan eller under vattenlinjen osv.
Har funnits AL på en stång man kunde värma och droppa eller lägga i lika kaga skidbelag, det har jag anv på bil insug för att täta hål men kanske ej längre kvar på marknaden.
Problemet med AL är att det har ett väldigt litet temp område för att svetsa antingen så smälter det ej eller blir hålet större så inget för amatörer samt att det finns så många legeringar som kallas AL med olika smältpunkt och endast flygplans AL håller högsta kvalitet.
Jag fyller på med en idé till - nita med plåt och massiva Alu-nitar (om det ö h t går att få tag på sådana nitar nuförtiden). För många år sedan lagade jag 7 rejäla hål i en Linder-kanot på detta sätt, med elastisk tätningsmassa mellan kanoten och lagningsplåten. Plåtarna satte jag inuti om jag minns rätt (har inte kanoten där jag är just nu). De hade jag fått hos Linder, så det var samma slags metall som i kanoten. Kanoten fungerar fortfarande och håller tätt.
Att svetsa Aluminium lär vara mycket svårt så det är knappast något vilken svetsare som helst klarar, precis som flera har påpekat.
Vi har ett stort sortiment av aluminiumlod som används för lödning av aluminium där arbetstemperaturen och/eller deformationsrisken gör att man inte vill svetsa.