Laga sittbrunssarg

Sittbrunssargen har fått en smäll så att den spruckit (glasfiber). Det är den yttre delen som man kränger kapellet över. Jag tänkte laga med en glasfiberremsa underifrån, men sen är frågan vad man ska använda för att spackla igen ovansidan? Sargen är svart och jag ser gärna att lagningen blir så osynlig som möjligt.

Mottar gärna tips på lagning av jack i stäven (under vattenlinjen).
 
Laga sarg

Köp en burk "Gelcoat filler" i lämplig nyans i tex en Watski-butik. Finns i ganska små förpackningar inklusive en liten flaska härdare. Blanda och spackla i. (Tvätta rent ytan med aceton först) När det härdat slipar du ner överskottet med allt finkornigare slippaper. För att få ett optimalt resultat ska du nog gno på med "rubbing" och till sist med vax avsett för gelcoat.
 
Armera

jl4711; sa:
Sittbrunssargen har fått en smäll så att den spruckit (glasfiber). Det är den yttre delen som man kränger kapellet över. Jag tänkte laga med en glasfiberremsa underifrån, men sen är frågan vad man ska använda för att spackla igen ovansidan? Sargen är svart och jag ser gärna att lagningen blir så osynlig som möjligt.

Mottar gärna tips på lagning av jack i stäven (under vattenlinjen).

Storleken på skadan och om sprickan rör sig vid belastning avgör hur du skall göra.

Om det är en skada som påverkar hållfastheten i kajaken om du lyfter en lastad kajak i sittbrunnssargen så måste lagningen vara armerad och sannolikt då bäst med glasfiber eller kolfiber både ovanifrån och underifrån. Lite svart färg eller gelcoat när du slipat och spacklat på lagningen borde ge ett bra slutresultat. Med kolfiberarmering kanske du inte behöver göra ens det.

I stort sett samma resonemang gäller för jacket i fören. Att lägga på lite extra material på kölen att ha och slita på är inte fel. Ju mer fibrer och ju mindre plast du har i en lagning desto bättre håller det.

Personligen är jag förtjust i att laga kajaken med remsor av kolfiber, det är mjukare att arbeta med än glasfiber. Man kan för små skador ta ut en "kardel" kolfiber från en vävbit och genomfukta den med plast eller epoxilim. Med en liten pensel som du kortat borsten på "vibrerar" du lagningen på plats och det blir då ett ganska slätt resultat redan innan slipning och spackling.

Sådana kardelar av kolfiber är det också bra att förstärka eller laga paddelbladets kanter med.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-06-26 kl 15:10]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Johan123 Laga spricka i aluminiumkanot? Paddling allmänt 13
Annafridan Laga kanadensare Paddling allmänt 6
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
SafeSurfer Laga spindelvävs-sprickor i gelcoat? Paddling allmänt 18
Headheretic Laga ALU kanot? Paddling allmänt 8
igs Hur laga prilite ? Paddling allmänt 4
marp68 laga skarv mellan däck o skrov Paddling allmänt 14
salmonsalar Laga och renovera kajak Paddling allmänt 14
Emelie P Laga spricka i glasfiberkajak Paddling allmänt 11
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
jamo Laga repa på kevlarkajak med vitt skrov? Paddling allmänt 5
a95180 Laga buckla i kolfiberskrov Paddling allmänt 5
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
larsblixt Laga Point 65 kajak Paddling allmänt 1
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
a95180 Laga repor på epoxy-skrov Paddling allmänt 14
PetNor Laga repor på plastkajak? Paddling allmänt 7
salgo60 Laga pedaler Paddling allmänt 12
Ödling laga neoprenkapell ? Paddling allmänt 5
tenggren Laga Reed/Chillcheater-plagg? Paddling allmänt 0
jaketoad Laga paddeljacka Paddling allmänt 1
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
srpp Laga luckan till "extrakajaken" Paddling allmänt 3
Ujon Laga kajak av Diolen.... Paddling allmänt 3
rocketroll Laga trasigt neoprenkapell Paddling allmänt 10
kjerfve Laga främre skott VKV Paddling allmänt 2
Fischer Laga träkajak? Paddling allmänt 2
niilo Hur laga kolfiberpaddel? Paddling allmänt 2
morre LAGA GELCOAT Paddling allmänt 0
laga kanoter?? Paddling allmänt 3

Liknande trådar