TNF Marathon
Hej!
TNF Marathon är det tält jag har erfarenheter av, och de är rätt blandade. Mitt exemplar köptes begagnat för en tusenlapp, och till det priset är funktionen helt OK. Till högre kostnad skulle jag nog söka något vassare. Vikten på 1,5 kg är tilltalande, och tältet blir bara en liten kompakt korv i säcken. Vad jag sett är det relativt stabilt i konstruktionen, och den låga profilen tar lite vind (=lite duk-flapper).
Man sover ledigt två personer i TNF M om sommaren, men får kallt räkna med att ryggsäckarna trivs utomhus. Om två par kängor får plats i absiden är man nöjd
Den främsta nackdelen är den onödigt krångliga uppsättningen; systemet med att trä bågarna i kanaler i innertältet för att bara fästa i ett decimeterlångt parti i yttertältsväven är himla bökigt. När man trär i bågarna fastnar yttertältet lätt i kanalen så hela paketet tjorvar; opraktiskt när man är ensam (vilket just är en förutsättning för små, lätta tält).
Nackdel nummer två som jag sett är bågarnas infästning i tältkanten, där de ska tryckas genom någon sorts öljetter/metallöglor. För att lyckas med detta måste bågarna böjas mycket medan de är trädda i dukens kanaler, vilket sätter stor press på materialen. Med frusna händer hinner man svära sig fördärvad när de bångstyriga bågarna sprätter loss gång efter annan.
På sikt ska jag recensera tältet på utsidan, det får nog en fyra pga priset. Funktionen är en 3-4:a.
/A.