Lättviktstält - i vilken prisklass?

Jag och min rygg är rätt less på att kånka runt på dryga fem kilo tvåmanstält och funderar på att köpa ett lättare. Men det finns ju en uppsjö i alla prisklasser. Har nån av er ett råd på bra och prisvärt tvåmans som kan användas tre, fyra gånger per sommar till kortare vandringsturer?

Det billigaste jag har hittat finns på friluftsvaror.se, heter Pro Trekker, väger runt 3 kilo och kostar 395 spänn på nån sorts rea. Vad säger ni, är det skräp?

I detta landet är det ju ganska viktigt med tält som har hög vattenpelare (hur mycket vatten det tål). Om du tittar på Fjällräven tälten så ligger vattenpelare på duken runt 5000 och bottenduken på 10 000. Detta är väldigt högt, men ändå ligger vikten på dryga 3kg.

Tältet du föreslår har vattenpelare på 3000 (är ju inte fy skam), men de anger inte vad bottenduken har. Sen kommer vi till ventilation mm. Det finns en anledning till att de dyra tälten är dyra, inte bara att de är av märket Hilleberg eller Fjällräven. Slitstyrka och pålitlighet är två grymt viktiga faktorer som man inte bör förbise. Jag har ett Fjällräven Akka RS/3 och ett McKinnley 4-manna (köpt på Stadium för under 1000:). McKinnley tältet är stort, men tungt och ganska dålig ventilation. Det klarar inte heller av att stå emot vatten som ett Akka. Duken är helt ok, men golvet har en tendens att börja läcka ef. långvarit regn.

McKinnley har vi när vi paddlar och Akka när vi vandrar.

Nu är ju Fjällräven snuskigt dyra men kolla in dessa: http://www.outnet.se/?cid=127904 har aldrig legat eller satt upp ett Bergans men de ser väldigt fina ut.

Mest tält för minst pengar är oftast ett lätt begagnat. Efter avtorkning och damsugning brukar det snabbt kännas frächt.
//J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg