Några erfarenheter...
Jag har ett Fjällräven Skule Shape R/S 2, väger runt 2 kg, kanske det passar in i definition "lättviktstält". I det övernattade jag vid Nallos fjällstation förra sommaren. Det blåste hela natten med kraftiga byar - om det nu var 18 m/s - ingen aning, men jag tror det var mer än så. I alla fall höll tältet utan problem. Fick efterspänna linorna nån gång, men det var allt. Läget var rätt oskyddat, men jag hade satt tältet med fotänden mot vinden. Bredvid mig stod ett Nallo 2, med ingången mot vinden, det krängde rätt bra, men höll det också, även om det såg illa ut ett slag. (Det var satt så med flit, för att testa...)
En annan gång låg jag uppe vid Helags, strax under där man går upp mot . Då hade jag ett tält från Jack wolfskin, Weight Watcher, också på runt 2 kg. Även då blåste det friskt och tydligen hade det varit orkanbyar nere vid stationen, så nog hade vi fått vår beskärda del, även om vi hade vald vår tältplats så vi fick lite skydd av terrängen. Jå, tältet höll utan problem.
Sen är det väl så: har man ett tält i ett tunt material då får man välja tältplats därefter. Hittar man inget skydd i en sänka eller bakom stenar osv, kanske man får välja att gå längre ner från höjden ner i en dal och i alla fall sätta tältet så det bjuder minsta motstånd osv....
Men vad är du ute efter med din fråga, egentligen?