Lättviktsryggsäck för kvinnor?

Någon som har tips på en bra lättviktsryggsäck i dammodell (ca 60 liter eller större)? Jag har testat Osprey Exos 58, men storlekarna verkar passa män bättre (jag har för breda höfter för medium och för kort rygg för large ...)
Jag tänker att just kvinnor borde vara intresserade av att bära lättare, ändå har jag inte sett någon utpräglad lättviktsryggsäck i dammodell.

Bergans Helium låter trevlig! Cruxsäckarna verkar ju också många gilla, men jag hittar ingenstans att testa dem (Har hittat ett ställe där man kan beställa dem, men utan gratis returfrakt, så lite dyrt sätt om man bara vill testa, och det visar sig att de inte passar ...)

Hej!

Synd inte Exos funkade, jag är väldigt förtjust i min.
Golite har en del kvinnospecifika säckar, de är ju också i lättbranschen.

/M

Den där Golite Pinnacle verkar ju smutt, men hittar inte var man kan få tag på den om man inte vill beställa utomlands (och det blir ju inte så billigt om det visar sig att den inte passar, även om man skulle hitta ett bra pris). Eller går den att få tag på i Sverige någonstans som inte t.ex. prisjakt hittar?

Den där Golite Pinnacle verkar ju smutt, men hittar inte var man kan få tag på den om man inte vill beställa utomlands (och det blir ju inte så billigt om det visar sig att den inte passar, även om man skulle hitta ett bra pris). Eller går den att få tag på i Sverige någonstans som inte t.ex. prisjakt hittar?

Både på Addnature och på GetOut hade de tidigare GoLite men de verkar inte ha det nu längre.
Vet dock inte varför men det är tråkigt. GoLite är ett bra märke.
//Peter

Tjena.
Inför sommarens, och framtida, vandringar har vi köpt en GoLite Women's Odyssey medium till min sambo. Den ska rymma 72 liter och ska enligt uppgift väga strax under 1,5 kg. Vi har inte kontrollvägt den, men det stämmer säkert för den är väldigt lätt. Hon är 1.53 cm lång, och vi har 4 barn så höfterna är bredare än vad dom var för 7 år sen (innan barnen ;-)) och den funkade alldeles perfekt när vi för 2 veckor sen vandrade i Tiveden.
Vi köpte den på www.ebay.co.uk, men finns på även på www.amazon.co.uk, utan att prova den så det var en chansning, men hon är faktiskt på gränsen till lyrisk om den. Den var billig, 130 euro som då, för 3 månader sen, var mindre än 1200 kr, inkl frakt. Materialet ska tydligen vara vattentätt, men kanske inte sömmarna om jag kommer ihåg rätt, så man behöver inte regnskydd och det blir ju en produkt mindre - både för plånboken och vikten. Den har ett system som heter Compacktor som gör att man drar ihop den om man inte har packat den full. Den har toppöppning och bottenöppning och tydligen går locket att ta bort och använda som dagsväska. Ett trångt ytterfack finns där man kan ha förstärkningsplagg och regnjacka, men packas innan du packar ryggan annars får du inte i något.
Men, glöm inte att det är en ryggsäck light som inte ska packas för tungt, har du över 23 kg packning så är det en idé att leta efter en annan.

Efter att ha vandrat runt hemma lite mer med Osprey exos:en tror jag att jag kan konstatera att den funkar bättre än jag först tyckte (har fortfarande returrätt på den, så jag kan ta den till nåder eller inte ...) Dess premiärtestning var att bära massor av tung mat, vilket förstås inte motsvarade en normal vandringspackning, eftersom det låg tunga saker redan i botten. Detta gjorde att ramen, som är böjd runt höfterna, tryckte på på ett sätt som fick det att kännas som om den var för smal för mina breda höfter, men med en normalare packning med lätta saker i botten och så vidare, verkar det kunna funka. Ska bära runt lite mer här hemma och fundera vidare.

Bergans Helium

har jag själv herrmodellen av och är mycket nöjd. Bergans mäter volymen så att 55 L motsvarar en något högre kapacitet än motsvarande 50 eller 60 L säck hos en del andra tillverkare så jag tycker du skall prova Bergans Helium.

Många både män och kvinnor är nöjda med GoLite och Osprey. Hursomhelst bör du prova innan köp. Var bor du?

Thure

Sambon har en GoLite Pinnacle tjejmodell som hon är väldigt nöjd med. Vi har även båda varsin GoLite Jam2 som har används som slit och släng ryggsäck i flera år utan minsta slitning.

Köpt från http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/ som är en kanonbutik!

Såg att det Crux kom på tal, jag har en AK70 som är kanon. Ingen tjejmodell dock, men axelbanden är rätt S-formade vilket brukar vara en stora skillnaden så vitt jag vet.

Är Fjällräven Abisko verkligen lätt? Jag vet att de gärna kallar sina saker för lätta, men väger bly. Vad är vikten på den?

Edit igen, Weight: 2180 g excl. rain cover enligt deras hemsida. Verkligen inte vad jag skulle kalla en lätt säck

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg