Jag tror man ska vara lite försiktig med vad man lastar på sina barn på ryggen. Den forskning som finns på området verkar i och för sig röra dagligt användande av skolryggsäckar, men det finns studier som varnar för skador redan vid vikter på 15-20 % av kroppsvikten. 10 % verkar vara den rekommendation man stannar vid. Två exempel:
"A book bag weighing more than 15% to 20% of a child's weight is associated with back pain, and improper use of the backpack can result in changes of posture and gait. There is no evidence that structural spinal deformity can result from backpack use. Children who experience back pain are at increased risk of having back pain as adults." (ur abstract till Mackenzie et al., 2003, Backpacks in children, Clinical Orthopaedics & Related Research 409: 78-84)
"There is debate about a 10% versus 15% of body weight cutoff point for safe weight of school backpacks. Estimation of the cutoff may be affected by use of survey methods and failure to assess pain experienced while wearing a backpack. Previous research also suggests that younger students and females are more at risk for developing backpack pain. [...] The 10% cutoff is recommended along with a variety of practical methods to help schools achieve that goal for middle and high school students." (ur abstract till Moore et al., 2007, Association of Relative Backpack Weight With Reported Pain, Pain Sites, Medical Utilization, and Lost School Time in Children and Adolescents, Journal of School Health, 77(5): 232-239)
Nu kan man kanske inte extrapolera resultat gällande daglig användning av skolryggsäckar till en veckas vandring om året, men jag tycker det i alla fall pekar mot att det kan vara värt att ha en konservativ hållning när det gäller hur mycket man låter (i synnerhet mindre) barn bära.
(Ett PS:
Nej, jag forskar inte om något åt detta håll, råkar bara ha ett visst intresse för det sedan jag under en period jobbade vägg i vägg med en friluftsintresserad ergonom. Om jag tolkat studierna helt fel så påpeka gärna det!)