Lättpackarkniv

Eftersom jag reser, cyklar och lever i Asien kan jag inte undgå alla små prylar som säljs här som jag sällan eller aldrig ser i Sverige. Några av dessa små saker skulle nog passa för lättpackare oavsett om man reser i främmande land eller vandrar i Sarek.

Vad tror ni t ex om denna lilla kniv (5,5 gram)?

Bilagor

• thb328014.jpg
    thb328014.jpg
    95 KB · Visningar: 1,265
Saxen och gaständaren säljs redan här i 10-kr bodarna!
Kniven är utmärkt för att öppna plastpåsar och skära av tunna linor. På min står det reklam och ryggen är förstärkt med en tunn plåt men den är säkert 25 år gammal. Även den duger inte till att bygga riskoja eller slakta en bock.
Precis som tangentbord kan göras för små för att vara brukbara kan verktyg hamna i samma designdike.

Saxen och gaständaren säljs redan här i 10-kr bodarna!
Kniven är utmärkt för att öppna plastpåsar och skära av tunna linor. På min står det reklam och ryggen är förstärkt med en tunn plåt men den är säkert 25 år gammal. Även den duger inte till att bygga riskoja eller slakta en bock.
Precis som tangentbord kan göras för små för att vara brukbara kan verktyg hamna i samma designdike.

Saxen och gaständaren var mest där som storleksjämförelse (och självklart finns de hemma också), men tack för dina erfarenheter av kojbyggande och getslakt. ;)

Nu tänkte jag nog mest att kniven skulle kunna användas till annat (mat, reparationer, mm). Just linor har jag redan testat att kapa och upp till 14 mm rep verkar inte vara några problem eftersom den är vass som ett rakblad. Hur grova rep bär du själv med dig? Att tälja i hårt träslag kommer nog inte att funka, men det kanske är just sådan användning som vissa kan prioritera bort eller aldrig har behövt göra. Vinsten är ju en kniv som väger mindre än en tiondel av vad en riktig kniv väger. Lägg märke till att tråden ligger i lättpackarforumet. Jag skulle nog säga att den är ett alternativ till en mindre fällkniv eller till att inte alls ha någon kniv med sig, men vill gärna höra fler åsikter. Den verkar klart bättre än de små brytbladsknivar jag sett rekommenderade här tidigare, men å andra sidan har man inte brytfunktionen.

Fin liten kniv det där, men jag hade nog helst sett att hållet suttit på andra sidan. Som det är nu hamnar ett eventuellt upphängningsnöre mitt på kniven i uppfällt läge. Men som lättpackarkniv vore den nog klart användbar, det rör sig ju sällan om några komplicerade skärövningar i det sammanhanget.

Jag tycker det där var en stor och klumpig kniv. (;))

Själv har jag en liten kniv i fickan på kritpåsen när jag klättrar. Det är förstås för att den ska vara tillgänglig på långturer ifall det behöver slöjdas med rep eller slingor.

Den är köpt på Biltema, men jag hittar den inte nu, den är dock snarlik (möjligen lite mindre än) kniven i mitten på satsen nedan:
19-1134_m.jpg

Tämligen värdelös till det mesta, men oumbärlig till att kapa starka syntetmaterial.

Jag tycker det där var en stor och klumpig kniv. (;))

Själv har jag en liten kniv i fickan på kritpåsen när jag klättrar. Det är förstås för att den ska vara tillgänglig på långturer ifall det behöver slöjdas med rep eller slingor.

Den är köpt på Biltema, men jag hittar den inte nu, den är dock snarlik (möjligen lite mindre än) kniven i mitten på satsen nedan:
19-1134_m.jpg

Tämligen värdelös till det mesta, men oumbärlig till att kapa starka syntetmaterial.

Jag hade först med mig en liten brytbladskniv ur ett liknande paket. Troligtvis samma storlek som den till höger i övre raden. Den åkte dock i papperskorgen när jag hittade pennkniven i trådstarten. För sladdrig helt enkelt.

Mitt problem är att jag cyklar och då kan en riktig kniv (som del av multiverktyg) vara bra att ha för reparationer långt från civilisationen. Annars skulle en liten lätt kniv eller ingen alls funka (UL-resande, UL-vandring, etc).

Jag hade först med mig en liten brytbladskniv ur ett liknande paket. Troligtvis samma storlek som den till höger i övre raden. Den åkte dock i papperskorgen när jag hittade pennkniven i trådstarten. För sladdrig helt enkelt.

Jag har ett par sånda där satser (de kostade 10 spänn vid nåt tillfälle) och använder en sån där liten till höger (den är 7 cm lång har jag för mig).

Kan hålla med om att den är lite sladdrig, bladspärren är inget att hänga i julgranen. Men för att öppna matförpackningar och skära påläggskorv fungerar den utmärkt. Och det är det jag använder den till. Det borde gå att kapa linor med den också, men det har jag inte haft något behov av de 2-3 år jag kört med den.

Vill man lyxa till det finns den här, men den väger hela 22 gram:

image_vue_1217.jpg

Själv har jag nog oftast mer användning för sax än för kniv.

Den ser trevlig ut, men kostar förstås mer i kr och gram. Säkert mer användbar dock eftersom den ser stadig/kraftig ut.

För mig är också sax mer använbart, men den som bara vill ha ett skärande/kapande verktyg kanske ska välja en liten vass kniv i stället; En vass kniv kan nästan alltid ersätta en sax, men en sax kan inte alltid ersätta en kniv.

En vass kniv kan nästan alltid ersätta en sax, men en sax kan inte alltid ersätta en kniv.

Helt sant. Om man behöver en kniv ska man ha en kniv.

Vad är det där? Ser kul ut.
//Per

Baladéo 22 grams heter den. Visades och prisades på Outdoor-mässan i Tyskland i somras:
http://www.fjaderlatt.se/2010/07/news-from-friedrichshafen-part-3.html

Tillverkarens sida: http://www.baladeo.com/produits.php...ubrique=6&id_sous=21&identifiant=ECO098#titre

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvarnträsk DIY lättpackarkniv Lättpackning 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg