Jag höll länge på och funderade kring olika lösningar i våras, till min Pentax K-5. Testade olika lösningar på magen/bröstet, sele/midjevarianter, men tyckte det blev varmt, försvårade andning, förhindrade rörelse och blev bökigt att ta av och på. Jag ville att det skulle vara stabilt (inte guppa när man går), och då krävdes mer än två fästpunkter, vilket gjorde fängelset ännu värre. Mycket osmidigt i min mening...
Vidare kikade jag på diverse vattentäta lösningar, vilka var både dyra och TUNGA.
Till slut fastnade jag för superenkel lösning, hittar ingen jättebra bild men se foto 1.
Enkel, lätt, billig och smidig basic kameraväska fästs nertill vid sidan av ryggsäcken med två spännremmar, en hakar jag fast i ryggsäckens axelrem nertill, och en på sidan av ryggsäcken bakpå. Med kameraväskan tillräckligt högt upp för att inte dingla nedanför ryggsäcken ligger den helt still vid rörelse, det räcker att den ligger emot ryggsäckens sida med några centimeter.
Den är fäst så att jag enkelt och snabbt kan dra fram kameran med enhandsfattning (viktigt för mig att det är på höger sida), som en revolverman(kvinna).
Samtidigt sitter den så pass långt bak att den inte är i vägen för svingande armar eller stavar - jag rör mig helt fritt.
Locket på väskan är bortvikt, alltid öppen, jag bara dumpar ner kameran med en hand. Man får dock se upp när man lutar sig ner för att dricka vatten - kameran har druttat i bäcken ett par gånger när jag inte tänkt mig för, tur den är väderresistent.
Det fina med denna lösning är för övrigt att kameraväskan inte behöver vara vattentät, bara att dra om ryggsäcksskyddet, se bild 2.
För att balansera upp viktmässigt bär jag vatten i vänstra sidofickan på ryggsäcken.