Lättare packning?

Söker gedigna=realistiska tips på att lätta packningen. Några goda förslag?
Vill nå <10kg för en veckotur inkl. proviant, men exkl. vatten.
Tänkt mig att vandra låglandsleder.
Tips på bra siter?
 
Inte "lätt".

Tjena.

Är själv en lättviktare, varför bära tungt vilket bara medför skavsår, värk i hela kroppen osv.

Själv kör jag med en multisportrygga på 35 liter, 750 g.
För en veckotur är det nog i minsta laget, TNF hade förr en 50-55 liters som vägde ca 1 kg.
Sovsäch använder jag Haglöfs LIM 5, 710 g.
Tält från multisportshopen.com 360 kr och 920 g
Ridge Rest liggunderlag, Primus gasaolbrännare, miniTranga gryta+lock, sked+vasskniv, (ät direkt ur grytan).
Tandborste, tandkräm, tvål, deodorant och första förband.
På mig har fleece/strech underställ, fleecetröja, activentställ, lätt känga typ Salomon.
Extra käder: underställ, underkläder, fleecetröja, vantar och mössa.
Sen är det bara att köpa frystorkat, pasta+pasta såser, nudlar från Tokyo och choklad, allt efter behag.

Mera behöver man inte, men det är trevligt att ta lite bilder, karta+kompass så man hittar hem, mobilen så man kan bli hämtad.

Solomannen
 
Skippa deo'n

Det är helt OK att lukta lite naturligt i naturen. Så skippa deo'n och tvätta dig ofta istället. Där sparade du minst 70 gram till.
 
Våren är här! Ljuvligt varmt i Göteborg idag!
Har filat ytterligare på utrustningen. Byggt en rygga-ca. 50 l / <1000g ( skall sätta på de sista spännena i veckan-sen skall den vägas)
Provtur planeras på Bohusleden vid Valborg.
 
Har tittat på diverse bestick. Sked i titan eller Lexan? Vägde min gamla träsked, som varit med på alla turer sen början på 80-talet. 12 gram!!! Slutat jaga!
Det verkar vara tunnt med lätt-vandrare på Utsidan. Varför? Debatt?
 
att packa lätt handlar ju mycket om att 'tänka till' använda huvudet för att se var man kan dra in på vikt, inte nödvändigtvis att man bara har 'ultralight-megadyra-grejer'

ett tips när du nämnde 'inklusive proviant' förutom vatten är dock att föreslå att du kollar upp vad det finns för 'protein-bars' eller motsvarande på närmaste hälsokostbutik eller där man säljer produkter för kroppsbyggare - detta bör dock kompletteras med annan kost, men det är ett 'lätt' alternativ eftersom de är framtagna för att ge maximal näring som möjligt...

skulle i så fall rekommendera 'giants-block' som innehåller näring motsvarande ett mål mat... (det lättare alternativet är att klara sig på soppa, men det håller nog knappast i längden)

vill för övrigt påpeka att jag själv köper dessa produkter just för det ändamålet (obs som komplement till VANLIG kost), man behöver inte vara nån stor pojke på gym'et för det... *skrattar*

väl mött!!
 
Men blir du mätt? Det värsta jag vet när jag är ute är att vara hungrig-speciellt på kvällen:)
Har tidigare släpat på riktigt tunga packningar. Mycket av vikten var mat och husgeråd. Ibland fick jag bära tillbaka sån mat som ej gått åt. Och får man ett kilo bröd över på två veckors fjälltur kan man ju gissa hur mycket det var från början...
 
om man blir mätt - det verkar vara högst individuellt, har kompisar som blir mätta på en halv, själv blir jag inte direkt mätt men känner att kroppen fått sitt - mättnaden handlar ju mycket om bukfylla snarare än näring beror ju på vad man är van vid - men när man packar fjäderlätt har man ju knappast skäl att vara 'bekväm'

mitt tips är att du köper och testar helt enkelt - proteinbars finns i olika format, vissa innehåller inte ett fullt mål, som sagt rekommenderar jag 'giants-block' det innehåller 125g tror jag de flesta andra fabrikat ligger på mindre.... tror det ligger kring 46g protein (jag kan ha helt fel, ska kolla upp det)

det du ska gå efter är hursomhelst att ditt rekommenderade dagliga intag (RDI) av protein är 0,8g / kg kroppsmassa men det gör inget om man får i sig mer, särskilt om man jobbar med kroppen (vandrar) ....så en på morgonen en på kvällen och RIKTIG mat gärna med kolhydrater (exv pasta) mitt på dagen är att rekommendera...

som sagt, kolla upp innan du vandrar och se vad som funkar för dig, det är individuellt!
 
Frågor

Multisportshopens tält: Hur pass väl funkar det egentligen? Ni vet, ventilation, vindtålighet osv.

Lätt sked? McDonalds väger 5g! Funkar utmärkt.

Bars? Ser jag mest som ett komplement att tugga på under själva vandringen. Eventuellt kan de kanske ersätta lunchen.

/Richard
 
Frågor

Får svara på mitt eget inlägg.
När det gäller bars så är det alltså en fråga och inte ett påstående. Såg nu i efterhand att det såg lite illa ut.

Borde man inte kunna få Utsidan att lägga upp en nu kategori "lättvikt"?

/Richard
 
Håller med om inlägget om att "lättvikt" borde kunna bli ett eget forum!?

Har hittat några recept på bars. Skall testa att koka ihop några i helgen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0
quicksilver tipps på lättare vandringsled Vandringsleder 7
nahos hjälp med packning!!! Vandringsleder 24

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg