• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Lättare liv

Hej!
Nu j-vlar e det dax...

Jag skriver det här på Utsidan mest som en motivation för mig själv att verkligen genomföra det, men kanske finns det också nån annan i min sits som kan bli motiverad att göra detsamma.

Jag har varit mer eller mindre överviktig hela mitt liv och detta är något som ständigt hindrat mig från att göra saker jag älskar. Trots detta har jag alltid varit aktiv, sportig, frilufsande och utmanat mig själv, men fortsatt vara överviktig tack vare alltför stor matlust, inaktiva perioder och användande av mat som tröst, bot mot uttråkning osv. Hade jag inte haft denna övervikt hade jag med största säkerhet t.ex. cyklat sverige runt, gjort en klassiker, bestigit fler berg, vågat mig på fler sporter etc... Och antagligen mått väldigt mkt bättre. Men nu har jag bestämt mig att en gång för alla ändra på detta liv som jag bara lever till hälften av vad jag skulle vilja, gå ner i vikt och faktiskt ge mig ut på alla de äventyr jag hitills bara utfört i tanken.

Rent viktmässigt är mitt mål att gå ner minimum 20 kilo, men desto viktigare är andra mål jag sätter upp för mig själv, mer prestationsinriktade

Så fick jag äntligen detta sagt, akta er - för snart kommer jag och flåsar er i hälarna! =D

Suveränt!

Min rejält överviktiga syster tog, för några år sedan, samma beslut som du. Hon kände att hon behövde någon sorts draghjälp och bad därför att få följa med mig på en Sarektur. Denna planlade vi två år fram i tiden för att hon skulle hinna träna såväl styrka som kondition. Hon hade aldrig vandrat i fjällen tidigare. 56 år gammal - och fortfarande med många extra kilon - tog vi oss igenom "hela" Sarek - från Ritsem ner till Pielavalta och sedan österut genom Pastavagge och vidare till Saltoluokta. Medelhastigheten var kanske 2 km/timmen, men vandringen genomfördes på ett fantastiskt sätt.

Syrran blev så tagen av sin egen prestation att hon lovade sig själv att fortsätta träningen. Sedan dess är hennes stående önskan på julklappslistan att få följa med på någon friluftsaktivitet varje år. Om någon måpnad ska vi vandra några dagar på Kinnekulle.

Lycka till med ditt nya liv.

HåkanF

PS Låt inte kilona bli det primära. Se till att det är upplevelserna som är det viktiga. Då tror jag att du blir av med några kilo på köpet. DS

Motivation!

Nu har jag aldrig varit överviktig, men jag vet att så fort man väl kommer igång med träning och ser sina prestationsökningar med viktminskning som följd, så ökar självförtroendet och fortsatt träning blir nästan som en härlig drog.
Bra att ha en målsättning med sin träning. Ska själv till Sarek senare i sommar och vill då vara i bra form.

Lycka till!!

Pulsklocka hjälper

Själv hade jag stor hjälp av min Polar pulsklocka (M51+)när jag väl bestämt mig att gå ner till någonstans mellan trivselvikt och mönstringsvikt. För det första så är det väldigt uppmuntrande att se att man har brännt av 300 kalorier på att släpa sig runt motionsspåret i väldigt långsam jogg. Har aldrig varit mycket för löpning fram tills dess jag köpte ett par bra skor och pulsklocka, jag hade alltid sprungit för fort sett till min kondition.

Pulsklockan visar nu ca 58000 kcal förbrända (den används inte vid varje pass längre) och vågen visar 17 kg mindre. Mitt OwnIndex (ett slags konditionsindex) har gått upp från 34 till 54 på cirka 1.5 år.

Lycka till!

Hej!

Hur går det för dig?
Jag har det senaste året gått ner en del i vikt och fått massor av härliga aha-upplevelser av det. Jag har alltid varit lite överviktig men liksom inte insett hur det påverkar förrän jag gick ned. Och liksom du alltid varit fysiskt aktiv och frilufsig.
Vi ska vandra i sommar och funderar lite på ryggsäckar, hur mycket man bär och så vidare. Hur mycket min rygga än väger så blir den totala vikten jag bär 10 kg lägre än för ett år sedan. Det är ganska mycket mindre. (En ny vinkling på det här med fjäderlätt kanske:))Och det bär jag med ungefär samma muskelmassa som innan.
Jag vill gärna höra hur det går för dig och vi kan kanske peppa varandra. Det här med att ändra matvanor och ätbeteende är ju inget man gör på några månader. Det svåraste är ju att behålla sin "lagomvikt"

Sofia

Blomsterböna; sa:
Hej!

Hur går det för dig?
Jag har det senaste året gått ner en del i vikt och fått massor av härliga aha-upplevelser av det. Jag har alltid varit lite överviktig men liksom inte insett hur det påverkar förrän jag gick ned. Och liksom du alltid varit fysiskt aktiv och frilufsig.
Vi ska vandra i sommar och funderar lite på ryggsäckar, hur mycket man bär och så vidare. Hur mycket min rygga än väger så blir den totala vikten jag bär 10 kg lägre än för ett år sedan. Det är ganska mycket mindre. (En ny vinkling på det här med fjäderlätt kanske:))Och det bär jag med ungefär samma muskelmassa som innan.
Jag vill gärna höra hur det går för dig och vi kan kanske peppa varandra. Det här med att ändra matvanor och ätbeteende är ju inget man gör på några månader. Det svåraste är ju att behålla sin "lagomvikt"

Sofia

Helt rätt. De som har mest att vinna på fjäderlätt packning är ju alla vi som inte, av någon anledning som ålder, övervikt eller skador, är fysiska praktexemplar. Har man 10 kg övervikt och lägger på sig en ryggsäck på 20 kg så har man ju 30 kg extra att släpa på. Desto större anledning att banta packningen (också) för att inte göra en vandring man sett fram emot till något som gör att man drar på sig skador eller bara blir så jobbig att man känner den som en plåga.

Jörgen

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg