Lätt tältning i Skåne/Malmø område?

Hej,

Jag og min bror vil gärna tälta 1-2 nätter i August nånstans med hans 8-åriga flicka. Vi bor i DK/Køpenhamn, o här har vi inte mycket skog/orörda naturområder eller allemänsrätt. Tänkte därför på Skåne. Jag har vandrat i Abisko/Lapland, men dom är helt nybörjare. Så det skal gärna vara ganska lätt.

Det får gärna vara i skog, dog gärna med lite 'civilisation' (utedas, bålplats, kanske även ett shelter). O lätt at komma till med off. transport (ex. från Malmø, Lund, Helsingborg).

Så om nån kan hjälpa några natursugna danskar är vi tacksamma :)

Alma

Det är väldigt mycket danskar som vandrar längs Skåneleden.
Det enklaste är om du går in på Skåneledens ledsystem så kan ni läsa er till någon led som ni vill vandra.
Längs lederna finns det Vindskydd, utedass och vatten, i princip, vid varje etapp.
//Peter

Söderåsens nationalpark är ett väldigt vackert område med mycket bokskog och en mäktig ravin. Eftersom det är nationalpark gäller inte allemansrätten så man får inte tälta var som helst men det finns två stugor där man gratis kan sova antingen på britsar inne (ta med liggunderlag) eller tälta ute i trädgården. De är populära så tält är en god idé om ni kommer på en helg. Båda har tillgång till utedass, vatten och grillplats (elda får man också bara göra på markerade platser i parken).

Jag tycker att den blå vandringsleden är vackrast ( http://www.nationalpark-soderasen.lst.se/index2.html ) men man kan gärna kombinera den med någon annan led så att man t.ex. går ifrån Skäralid till Röstånga eller tvärtom.

Man kan åka buss till Röstånga eller Skäralid (startpunkterna för lederna) ifrån Stehag eller Klippan ( www.skanetrafiken.se ). Det går dock inte så många bussar och på helgen måste man ofta ringa två timmar innan bussen går och boka (den ersätts med taxi men man betalar busspris). Skånska bussar tar inte längre kontanter men regionbussarna tar kort, eller också så kan man köpa "Jojo-kort" som man laddar med pengar och får då 20%rabatt.

Vill man hellre ha havet nära är Skåneledssträckan mellan Torekov och Båstad (buss till Torekov, tåg ifrån Båstad) på Bjärehalvön också mycket vacker men med mindre vildmarkskänsla (Kust till kustleden Väst, stäcka 15 och 16 http://www.skaneleden.se/Templates/sleden_tmpl_01.aspx?pageId=28 )

/Johanna

Hej -

har kollat up Skåneleden og tänker prøva en sträcka. Behøver man köpa karta til den - eller er den så bra markerat att man bara kan følja markeringarna?

Jeg tänkte en sträckning mellan Åsljunga og Båstad.

Tak for tips

Alma J

Utmärkt markering

Hej -

har kollat up Skåneleden og tänker prøva en sträcka. Behøver man köpa karta til den - eller er den så bra markerat att man bara kan følja markeringarna?

Jeg tänkte en sträckning mellan Åsljunga og Båstad.

Tak for tips

Alma J

Generellt så är det väldigt bra markerat på Skåneleden. Jag behöver inte kolla kartan så ofta för att lokalisera var jag befinner mig. Men jag har ändå alltid karta med mig när jag går. Man kan beställa karta på Skåneledens webbsajt: http://skaneleden.org/ Det kostar 150 kr även utanför Sverige.

När har du tänkt att gå? Hur länge?

/Jonas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg