Lätt sovsäckslakan

Jag tycker att sovsäckslakan är ett praktiskt komplement till sovsäcken, både för att förlänga livslängden på sovsäcken samt för att klara kylan lite bättre. I förhållande till en sovsäck på 550 g tycker jag dock att mitt sovsäckslakan från Haglöfs på 290 g är alldeles för tungt. Har testat att lämna lakanet hemma, men saknat det. Någon som har förslag på ett lättare sovsäckslakan?

Sy ett själv!

Jag har ett sytt av vitt tunnt siden 90 brett 4,5 m längd sydde jag ihop till en säck med 90cm öppning högst upp åt två håll. Resultatet 128g. Jag köpte en stuv för 75kr.
För att enklast sy siden och nylon tejpar du undersidan, mot matarverket med maskeringstejp. Nålning räcker för att hålla samman före sömnad. Jag sydde med sysilke uppe och nere samt tunn nål och ca 2,5mm långa stygn.
//J

Varför inte köpa?

Om du inte är en "gör-det-självare", så kan du alltid köpa ett innerlakan i siden. Det jag har är ett Sea to Summit som väger 165 gram, inklusive den lilla medföljande påsen. Jag betalade ca. 500 spänn för det.

Mvh /Joel

Cocoon

Hittade ett, Cocoon Mummyliner i silke på 135 g. Någon som har någon erfarenhet av det? Skönt att sova i?

På vandring använder jag nog hellre det underställ som jag ändå har med mig. Samma funktioner utan en extrapryl (även om innerlakan ska ge bättre värmeisolering än ett lika tjockt underställ enligt principen "tumvantar är varmare än fingervantar").

Men sovsäckslakan i siden är väldigt trevliga på resa - värmer klart mer än vad man kan tro och tar ingen plats. Kan i många fall ersätta en tunn "resesovsäck". Så hittar man ett lätt (kring 150 g?) och billigt (kring 300 kr?) tycker jag att man ska slå till!

På vandring använder jag nog hellre det underställ som jag ändå har med mig. Samma funktioner utan en extrapryl (även om innerlakan ska ge bättre värmeisolering än ett lika tjockt underställ enligt principen "tumvantar är varmare än fingervantar").
Word, gör precis likadant. Annars skulle jag satsa på sidenlakan, om man mest är ute efter att skydda sovsäcken snarare än att vinna extra värme. (man borde kunna sy ett i Pertex Quantum?) Sidenselma t ex har ett sidenlakan, just nu 315 kr på www.sidenselma.se/

Att använda enbart sidenlakan när man övernattar borta kan vara praktiskt och skönt. Dock rekommenderas starkt att man inte har anlag för morgonstånd, eftersom ALLT syns rakt igenom ett sidenlakan...

STF:s reselakan

Men sovsäckslakan i siden är väldigt trevliga på resa - värmer klart mer än vad man kan tro och tar ingen plats. Kan i många fall ersätta en tunn "resesovsäck". Så hittar man ett lätt (kring 150 g?) och billigt (kring 300 kr?) tycker jag att man ska slå till!

STF har en prisvärd reselakan av äkta siden, den är bred och skön att sova i. Prisvärd är den också och kostar 375 kr. Jag vägde det nyss och det var 215 gram, tyvärr inte så lätt men kanske man kan göra sovsäckslakan av det?

flruftsvaror.se hade ett i siden för 199:- som vägde 170g (tror jag). Nu verkar det inte finnas på deras sida längre men ring och fråga.

/ Richard

Att använda enbart sidenlakan när man övernattar borta kan vara praktiskt och skönt. Dock rekommenderas starkt att man inte har anlag för morgonstånd, eftersom ALLT syns rakt igenom ett sidenlakan...

Ibland vill man ju ändå ha en filt över sig (kan man ofta låna även om man slaggar på nåns golv), och då är genomskinlighetsproblemet löst. Kallingar är en annan lösning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg