En vintersäck som väger över två kilo. Vad är det för säck och vad har den för komforttemperatur?
Två kilo för en vintersäck är väl på sätt och vis inte helt uppåt väggarna tycker jag, men då ska det ju vara en riktigt varm säck för den vikten. Marmot CWM EQ eller en WM Bison SDL väger båda drygt två kilo, men då har de komforttemperaturer på -40 också. Hur varm en "vintersäck" ska vara blir väl upp till var och en att avgöra men när jag kollar på vad jag skulle kalla "vintersäckar" (av yppersta kvalitet) så väger de ändå 1,5-2 kg.
Angående Marmot Helium. Om man ska säga att den är en av de lättaste sovsäckarna på marknaden så behöver man nog i så fall tillägga att det gäller sovsäckar som är klassade att vara temperaturmässigt likvärdiga med Helium. Annars finns det ju en hel del som är ännu lättare. Marmot Helium är däremot inte vad jag skulle kalla en vintersäck utan en 3-säsongssäck. Komforttemperaturen är -9 och det finns ingen riktig krage/"kallrasskydd" i den.
Om du inte ska vistas i extremt kalla miljöer så kan du alltså lätta en del genom att byta sovsäck, och på det viset kanske komma ner ett halvkilo eller så. Du kan ju kolla in Marmots och Western Mountaineerings sortiment till exempel.
Carl