Lätt rycksäck för dagstur.

Söker tips på lämplig säck för "kortare flerreplängdsturer" (5-6 replängder) . Volymen bör vara 20-30l och den skall rymma litet vatten, lite proviant, ett par skor för nedstigning från klättringen och möjligen någon extra tröja. Ifall det går att lägga rep under locket är det bra, annars får jag bära repet separat.
Jag har självklart "kollat runt" en hel del men tycker att en del kända märken och modeller är litet tunga. Säcken skall vara lätt och slät och inte ha en massa tampar och annat "utstick" som lätt kan fastna litet överallt.
Någon som har något liknande som han eller hon är nöjd med och gärna rekommenderar?

Jag brukar klättra med Arcteryx Cierzo 18. Haft den på is och klippa 3-12replängder. Får i dunjacka, handskar, matsäck, 1,5l vatten, pannlampa, förare och isskruvar utan problem. Klipper repet utanpå med slingor. Har även gjort turer med alpinyxa och stegjärn och klippt de på säcken med karbiner vid anmars. Anmars med sele på. Jag är nöjd med den.

Den här har jag och är ganska nöjd med den: http://www.telemark-pyrenees.com/en/campcampackx3600-p-3005.html
Den kanske inte passar in på din beskrivning på att inga ha en massa crap utanför, men själv uppskattar jag de stora mesh-fickorna där jag har mina snacks. Det är riktigt nice att inte behöva öppna ryggan för att komma åt lite käk när man säkrar upp sin kamrat. Lätt är den också.

Denna är väll ungefär samma antar jag, men kanske lättare (inga orkat kolla vikten): http://www.telemark-pyrenees.com/en/campcampackx3light-p-5610.html

Mina favoriter (ingen aning om du kan hitta dom i sverige)

Ska du bara använda den till sommar eller till vinter med? Är det bara sommar gör salomon en del riktigt lätta och smidiga ryggsäckar för multisport

Om det är för både och är mina tre favoriter:
Crux, väldigt trevliga, lätta och stryktåliga dock dyra. AK37 är dock nog lite större än vad du vill ha. Annars finns RK30 som är vattentät
POD, slimmade och riktigt funktionella, Alpine 30 är en väldigt bra säck
Lowe alpines säckar är trevliga och deras nya har inte mycket tingel tangel men är nog större än vad du vill ha.

jag köpte en sån här när jag var i canada häromåret.

så gott som gratis, rymmer hur mycket som helst, är undervattensäker, och väger ingenting.

ungefär.

den blev stulen, och jag är frestad att köpa en likadan igen (fast det gör man ju inte).

http://www.outdoorsmagic.com/product-reviews/petzl-bug-pack-tested/5575.html

Köpte en Petzl Bug nån gång när det var kampanj och mycket rabatt.

Den har jag nästan jämt med som dagturssäck på utflykter till klippor, med termos, förare, mackor osv. Den är inte så stor men räcker nog för din beskrivning. Den är säkert inte så lätt för sin volym, men jag gillar den för att den har lite stadga så att den håller formen även när den är tom eller halvfull.
Den har en del rätt bra fickor invändigt, en bra ficka mellan säck och rygg där föraren passar och är lättåtkomlig. Rep kan bäras kring säcken i remmar - men det gör jag aldrig. Daisyn på utsidan kan man ju hänga grejer i och det gör jag ibland. Bra remmar, men midjebältet är oftast instuvat i sitt fack. Den har ficka och hål för vattenpåse, bra på långtur i någorlunda värme.

Jag har nån jättelätt säck från Marmot, men det främsta fördel är väl att den kan stuvas undan när man inte använder den, och att den är lätt som en packpåse. Funkar och har bra remmar, men är ändå lite nödsäck. http://www.trekkinn.com/outdoor-mountain/marmot-kompressor-15-citronelle-daypack/24691/p

Du har säkert kollat på Petzl Bug?

http://www.outdoorgearlab.com/Climbing-Daypack-Reviews/Petzl-Bug

Inget nytt och vet inte om den är så speciellt lätt i jämförelse med andra men har haft den som multipitch klättersäck i 4-5 år nu och har inget som helst negativt att säga om den. Har inga tankar på att byta ut den.

När jag började klättra gjorde vi alltid så att andreklättraren fick ta säcken som innehöll vatten, proviant, nödjacka, skor mm till båda klättrarna men de senaste åren har jag/vi kört på varsin mindre säck. Mycket bättre, enligt mig. Tycker inte att det stör min klättring alls på led och fint att ha tillgång till snacks och varm jacka även när man säkrar upp andremannen. Dessutom skönt att packa sin egen väska och ha stenkoll på vad man har däri. Och vem vet, i en nödsituation kan det kanske rädda ens liv?

Edit: Såg inte Mezzners inlägg, ursäkta upprepningen.

Jag gillar också varsin säck. Möjligen har man en lätt och en ännu lättare.
Men om den lättaste ska hänga på den som leder, så måste man alltså byta säck om man turas om att leda. Inte så smidigt. Två små säckar räcker ganska långt.

Den där Mammut-säcken ser fin ut!

Jag vet att jag svarar på en fråga än du ställde, men varför behöver du 30 liter?

På kortare flerrepors brukar jag skippa ryggsäck helt. Jag klipper skorna och en vattenflaska bak på selen och stoppar en macka/snickers i fickan.

Håller med!

Den där Mammut-säcken ser verkligen schysst ut. Som en avskalad och lite smalare Petzl Bug. Undrar om den håller lika bra för slit, släng och släp, som Petzlsäcken verkligen gör?

Den skulle jag nog försöka få tag i om jag inte redan hade en som jag var nöjd med.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg