Kul detta med värmeljusskal! Hur länge räckte en påfyllning?
Värmeljus finns ju i olika storlekar, så man kan välja efter hur mycket mat/dryck per gång man vill värma. Själv hade jag skalet efter de lite större ljusen, som är knappt 60 mm i diameter. Då räckte spriten mer än väl till middagen utan att jag behövde vara försiktig med att inte överfylla.
Jag använde ett skal som lock till skalet för att hålla perliten på plats. Jag gissar att man kan skära ett kryss i ”locket” och får då en mycket skvalpsäkrare brännare, får prova nästa gång.
Jag skrev att det tog mindre än fem minuter men enl min skärmdump som jag tog som hjälp för minnet var det faktiskt 6min innan kaffet var klart. Sen brann det 2min till efter att jag tog av kaffet. Kokkaffet puttrade ju lite också, jag vet inte hur lång tid uppkoket tog.
Så det är nog smart att ta ett större värmeljusskal om man ska laga mat, som du säger.
Sist jag provade, tror jag postade en bild, så blåste det mer och jag hade inget folie utan ett annat vindskydd från vedköket som var med. Inget lock heller, 2pt, ca8dl vatten i en 1,75L gryta. Krävdes tre påfyllningar för att koka upp men jag tror att kastrullen hann svalna en del under påfyllningarna. Så, föga förvånande är det mycket svårare om det blåser.. svor en del över att jag inte tagit med folie, men middagen blev god tillslut.
Jag har nästan alltid med folie faktiskt. Det finns ofta någon mat med som kan slås in i folie och man vet aldrig när man behöver det. Men jag använde mitt liggunderlag. Bilden är från kaffet nästa morgon, det gick bättre.
"Naturliga" kastrullstöd, och egentligen också vindskydd, finns ju nästan överallt, men folien ger också reflektion så jag tyckte det var värt att ha med. Man kan rigga den stadig med ett par-tre tältpinnar, om det blåser.
På mjuk skogsmark kan man ju pressa ner lite vad som helst lagom långt i jorden så det är enkelt att ordna stöd. Får prova med tältpinnar när det blåser.
Jag hade inget brännarlock i o m att stenullsmattan satt fastklämd, men med T-sprit tar man inga risker
så lilla påsen med brännaren var förvisad till en av ryggsäckens ytterfickor.
Tog tyvärr nästan inga bilder på den tiden.
En burk med lock är nog mycket mer praktiskt men värmeljus är ju en sån sak som är väldigt lätt att få tag på.
Är det värt att föreslå
bränslegel som alternativ? Det är nog lättare att hantera för en nybörjare och stinker/smakar inte så vidrigt. Går dessutom att använda som desinfektion och eldstartare. Men kanske lite dyrt på "lätt & billig"-listan? Finns i
mindre förpackning, men då dyrare per liter.
Det är ändå många som klarar att använda sprit och det är så lättillgängligt och billigt så det känns ändå vettigt. Men gel kan få nämnas iaf! Och vill man ändå ha med handsprit är det kanske inte direkt dyrt heller.