Fickraketen flyger igen!
Angående gasflaskor och kompatibilitet så har jag aldrig stött på annan gäng (i Norden iaf) än den som används av primus, MSR etc för både brännare och flaskor. Såvitt jag vet är samtliga brännare och gasflaskor som säljs på friluft-/sportbutiker försedda med samma gängtyp.
Enda undantaget är de flaskor som säljs utan gängor och således kräver en speciell adapter mellan flaska och brännare, men dessa säljs ffa på biltema/liknande affärer, och för dem anges det tydligt att de kräver adapter.
Tidigare körde jag ett Primus Alpine Powercook, litet och lätt med piezotändare. Tändaren var dock opålitlig varför tändstickorna ändå behövdes stup i kvarten, och när piezotändaren slutligen smälte när jag körde brännaren med vindskydd såg jag ingen anledning att inte byta till ett MSR Pocket Rocket. Det senare kostar gratis i kökssammanhang, väger försvinnande lite och är enkelt att packa. Effekten bedömer jag som likvärdig med min tidigare primusbrännares, och hittills har mitt MSR PR gått som en klocka. Kökets rörliga delar skyddas väl när det är ihopfällt, och det medföljande plastskyddet (vikt 23 g, haha) skyddar köket ytterligare, vilket kan vara bra i en skumpande hårdpackad löparsäck.
Vindskydd kan minska gasåtgången rejält, och den lättaste varianten består av enkelt/dubbelt/trippelt ugnsfolie i ett ark som viras kring kastrullen och når ned till marken. Testa innan race dock så du inte överhettar gasbehållaren (booom!), lösningar på detta delikata problem finns i andra trådar på utsidan.
Ett aningen tyngre vindskydd kan byggas av isärklippta och hophäftade 50cl ölburkar.
Min åsikt är att man kan spara mer pengar än vikt på kök och brännare när det gäller gaskök. Ett en-liters kärl från Trangia i titan väger 80 g medan ett motsvarande i aluminium väger 100-105g. MSR Pocket Rocket går loss på kring 400 spänn (getout.se) och väger snarlikt de dyraste gasbrännarna i samma viktklass som kostar det dubbla. "Kronor per gram"-kvoten blir dålig om man jämför med sovsäckar (ME Skyline/Dewline), tält (Supair) mm. Får man pengar över kan man alltid hitta trevligare löpskor, vilket gör väl så mycket för resultatet som de totalt 20 g man kan spara på att välja det optimala brännar-kastrullsetet.
Eller så lägger man pengarna på oxfilé!
/A.