Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lästips tack!
- Trådstartare bäfver
- Start datum
Armén...
Säger bara Lars Fält! Arméns sedan länge vidtalade överlevnadsexpert sommar/vinter! Han har ju nu börjat att verka i en del civila böcker nu oxå och det finns säkert en del av honom ute i handeln.
En kursare berättade en historia om honom... Han deltog i en överlevnadsutb i Alaska tillsammans med andra länders "överlevare". Dom hoppade med fallskärm, vintertid och skulle ta sig från punkt A till B! En rejäl snöstorm kom in och inom loppet av ett par dagar gav dom andra upp men Fält var "försvunnen" och dom befarade att han strykit med! Ytterligare ett par dagar senare kommer Fält fram till punkt B. Under snöstormen hade han hittat en stor myrstack som han helt sonika grävt ned sig i och sittandes där väntat in bättre väder!
Skröna eller inte...det är en imponerande man att lyssna på vid föreläsningar!
//A
Säger bara Lars Fält! Arméns sedan länge vidtalade överlevnadsexpert sommar/vinter! Han har ju nu börjat att verka i en del civila böcker nu oxå och det finns säkert en del av honom ute i handeln.
En kursare berättade en historia om honom... Han deltog i en överlevnadsutb i Alaska tillsammans med andra länders "överlevare". Dom hoppade med fallskärm, vintertid och skulle ta sig från punkt A till B! En rejäl snöstorm kom in och inom loppet av ett par dagar gav dom andra upp men Fält var "försvunnen" och dom befarade att han strykit med! Ytterligare ett par dagar senare kommer Fält fram till punkt B. Under snöstormen hade han hittat en stor myrstack som han helt sonika grävt ned sig i och sittandes där väntat in bättre väder!
Skröna eller inte...det är en imponerande man att lyssna på vid föreläsningar!
//A
Finns mängder av böcker att läsa inom ämnet Överlevand och Bushcfraft
Författare som Lars Fält, Ray Mears, Mors Kochanski har skrivit ett flertal böcker om överlevand. Laurens Gonzales har skrivit Deep survival som går in mer på den psykologiska biten i överlevnad. Vill man veta mer om växter är Stefan Källmans bok Vilda växter som mat och medicin ett bra tips. Vill man lära sig mer om gamla tekniker och får lite ankedoter på köpet är böcker som Wildwood Wisdom av Ellsworth Jaeger och böcker av Hrace Kephart och Nessmuk trevliga att läsa.
Finns mängder av böcker att läsa i ämnet frågan handlar mest om man vill fördjupa sig i något speciell del av överlevnad eller om man vill gå längre och söka sig in i Bushcraften.
Författare som Lars Fält, Ray Mears, Mors Kochanski har skrivit ett flertal böcker om överlevand. Laurens Gonzales har skrivit Deep survival som går in mer på den psykologiska biten i överlevnad. Vill man veta mer om växter är Stefan Källmans bok Vilda växter som mat och medicin ett bra tips. Vill man lära sig mer om gamla tekniker och får lite ankedoter på köpet är böcker som Wildwood Wisdom av Ellsworth Jaeger och böcker av Hrace Kephart och Nessmuk trevliga att läsa.
Finns mängder av böcker att läsa i ämnet frågan handlar mest om man vill fördjupa sig i något speciell del av överlevnad eller om man vill gå längre och söka sig in i Bushcraften.
Konsten att överleva
Av Brian Hildreth,vilka minnen den väcker!
Den var min guide i Tyrestas djungler när jag som tonåring lekte överlevnad.Den var en av de första överlevnadshandböckerna som översattes och har en del tips som är gångbara i våra skogar.En del praktiserades med framgång,men de får gå under ungdomligt oförstånd.
peter
Av Brian Hildreth,vilka minnen den väcker!
Den var min guide i Tyrestas djungler när jag som tonåring lekte överlevnad.Den var en av de första överlevnadshandböckerna som översattes och har en del tips som är gångbara i våra skogar.En del praktiserades med framgång,men de får gå under ungdomligt oförstånd.
peter
Här kommer ett urval av mina favoritböcker när det gäller överlevnad - alla rikt illustrerade, fast en del bilder finns inte i denna sinnevärlden...
Adams / Liftarens guide till galaxen
Albom / Tisdagar med Morrie
Edberg / Spillran av ett moln
Fjällsäkerhetsrådet / Laviner
Flygt / Underdog
Forssell / Friluftsmat
Fredriksson / Evas bok
Fredriksson / Kains bok
Fält / Uteliv
Fält / Vinterfärden
Golding / Flugornas herre
Haley / Rötter
Harning / Stålbadet
Heller / Moment 22
Jara / Victor - en sång utan slut
Johansson / Huset vid Flon
Monsen / Stora vildmarksboken
Moqvist / De ovanliga
Ryd / Eld
Scout uppslagsboken
Wallgren / Den vidunderliga kärlekens historia
Zafon / Vindens skugga
HåkanF
Adams / Liftarens guide till galaxen
Albom / Tisdagar med Morrie
Edberg / Spillran av ett moln
Fjällsäkerhetsrådet / Laviner
Flygt / Underdog
Forssell / Friluftsmat
Fredriksson / Evas bok
Fredriksson / Kains bok
Fält / Uteliv
Fält / Vinterfärden
Golding / Flugornas herre
Haley / Rötter
Harning / Stålbadet
Heller / Moment 22
Jara / Victor - en sång utan slut
Johansson / Huset vid Flon
Monsen / Stora vildmarksboken
Moqvist / De ovanliga
Ryd / Eld
Scout uppslagsboken
Wallgren / Den vidunderliga kärlekens historia
Zafon / Vindens skugga
HåkanF
Läsvärda böcker
* Himalaya förändrade mitt liv av Henrik Johansson, en jättebra bok som hanlar om författaren själv. Han reste till Himalaya för att bestiga berghet Ama Dablam, men allt gick fel och han tom. dödsförklarades innan han åter vaknade till liv, och skrev boken!
* I isens grepp av Gay och Laney Salisbury. Hanlar om hur ett gäng slädhunsförare förtvivlat försöker tranprotera vaccin mot difteri över hundra mil i sträng vinterkyla (sann berättelse)för att rädda en issloerad by från den epidemi som brutit loss.
* Göran Kropp har skrivit en mycket läsvärd bok om då han cyklade till mount everest och besteg det väldiga berget. Mycket bra bok med många bilder!
Fast..dessa böcker passar nog bättre som vinterläsning, då jag tänker efter! men iaf. så är det bra tipps på mycket läsvärda böcker!
* Himalaya förändrade mitt liv av Henrik Johansson, en jättebra bok som hanlar om författaren själv. Han reste till Himalaya för att bestiga berghet Ama Dablam, men allt gick fel och han tom. dödsförklarades innan han åter vaknade till liv, och skrev boken!
* I isens grepp av Gay och Laney Salisbury. Hanlar om hur ett gäng slädhunsförare förtvivlat försöker tranprotera vaccin mot difteri över hundra mil i sträng vinterkyla (sann berättelse)för att rädda en issloerad by från den epidemi som brutit loss.
* Göran Kropp har skrivit en mycket läsvärd bok om då han cyklade till mount everest och besteg det väldiga berget. Mycket bra bok med många bilder!
Fast..dessa böcker passar nog bättre som vinterläsning, då jag tänker efter! men iaf. så är det bra tipps på mycket läsvärda böcker!
bäfver; sa:Brian Hildreth finns i min ägo också... mycket bra bok, i alla fall bitvis.
Den här Wiseman (eller nåt) är han bra?
Såg en bok av honnom i den lokala bokaffären, nåt att rekomendera?
Har en Wiseman men jag tycker att den är lite för teoretisk...han rekommenderar t ex att värma stenar och lägga i skorna under vinteravsnittet. Han förklarar aldrig hur man ska få tag i stenarna när det ligger några meter snö och är tjäle . Men visst innehåller den också användbara saker...
Ray Mears Bushcraft gillar jag mer...den är inspirerande och känns mer genomtänkt än Wiseman.
Monsens Vildmarksboken stormgillar jag, även om den inte handlar om ren överlevnad. Många bra råd .
//J
Läs och häpna!
Har ingen bättre koll än ås här mainstreamat?
Har ingen läst böckerna av Wiljalmhur Stefansson som i början av 1900-talet utforskade arktis i nordligaste Kanada?
T ex Snöhyddornas folk? Hans böcker finns på en de antikvariat. Här är det ÄKTA berättelser och ingent fjant och skrönor om myrstackar.Läs hur eskimåerna ordnade fönster i igloos av fryst vatten, matorgier på råa hjärnor från ren, otroliga strapatser som ger överlevnadskunskap en helt annan dimension som skrivs om på dessa sidor. Oförglömlig läsning!
Trevlig sommar!
Har ingen bättre koll än ås här mainstreamat?
Har ingen läst böckerna av Wiljalmhur Stefansson som i början av 1900-talet utforskade arktis i nordligaste Kanada?
T ex Snöhyddornas folk? Hans böcker finns på en de antikvariat. Här är det ÄKTA berättelser och ingent fjant och skrönor om myrstackar.Läs hur eskimåerna ordnade fönster i igloos av fryst vatten, matorgier på råa hjärnor från ren, otroliga strapatser som ger överlevnadskunskap en helt annan dimension som skrivs om på dessa sidor. Oförglömlig läsning!
Trevlig sommar!
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Öken/Djungel Lästips | Överlevnad | 6 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg