Lärkfot

Startar en ny tråd med anledning av den förra om topprep. Där skriver någon att man kan slå lärkfötter på 60 cm slingor, genom öglorna på bultarna, eller kedjelänkarna.
Fast 60 cm slingor som går in i bultöglor brukar vara av dyneema/eller spectratyp och dessa ska man ju helst inte slå lärkfötter på. Som topprepsankare kanske det iofs duger, vad vet jag.
Så, hur är det egentligen med lärkfoten?
Duger den till nylonslingor och rep, men inte till dyneema, eller duger den till allt eller inget, eller hur f-n är det egentligen?
I en del svensk litteratur skrivs det att man bör undvika den, medan en del amerikansk litteratur förespråkar den (Girth hitch) i flera sammanhang.

/K

Beträffande just de starkare modernare materialen, Spectra, Dyneema och Kevlar*, så är problemet värmekänsligheten som jag förstått.
De har även lägre friktion vilket innebär aat knutarna glider lättare.

Risk finns att knuten glider så att den går upp; men dessutom finns exempel där såna här material ska gått av genom den uppvärmning som sker vid den glidning som sker vid åtdragning av knuten p g a belastning.

Hm, det mesta verkar förresten redan stå i den gamla tråden i länken ovan...

*Är det nån som vet om alla dessa material i huvudsak består av aramidfiber?

[Ändrat av Mezzner 2004-05-13 kl 10:52]

Skillnad i materialen?

Jag känner att jag saknar en mycket grundläggande kunskap om materialen vi talar om. Vad skiljer, dynema och spektra vad det gäller hållfasthet, glatthet (kanske snarare beror på hur slingorna vävs) och temperaturkänslighet. Någon som sitter på en bra länk kanske...

/Micke

Mezzner; sa:
Beträffande just de starkare modernare materialen, Spectra, Dyneema och Kevlar*, så är problemet värmekänsligheten som jag förstått.

*Är det nån som vet om alla dessa material i huvudsak består av aramidfiber?

10:52]

Kevlar består av aramidfiber. Spectra och Dyneema består av en speciell typ av polyetylenfiber ("ultra-high molecular weight polyethylene").

Kevlar (aramid) är inte värmekänsligt utan tvärtom en av de mest värmetåliga syntetfibrer som finns. Däremot är det brytkänsligt och kan drabbas av utmattningsbrott utan förvarning.

Johannes

Re: Skillnad i materialen?

brandmansmicke; sa:
Jag känner att jag saknar en mycket grundläggande kunskap om materialen vi talar om. Vad skiljer, dynema och spektra vad det gäller hållfasthet, glatthet (kanske snarare beror på hur slingorna vävs) och temperaturkänslighet. Någon som sitter på en bra länk kanske...

/Micke

Den här artikeln är mycket intressant.

http://www.xmission.com/~tmoyer/testing/High_Strength_Cord.pdf

Slutsatsen är i stort sett att vanlig hederlig nylon är bäst i längden. Även om de nyare materialen är starkare när de är nya så försämras de dramatiskt så fort man använt dem ett tag eller när man slår knutar med dem.

Johannes

Suverän artikel på den länken!
Den enklaste slutsatsen var ju att man skippar "moderna" material och håller sig till vanliga polyamidslingor/tubband i fortsättningen.

Ska använda mina Dyneemaslingor med eftertanke fortsättningsvis.
Det känns inte som om det brådskar med att köpa flera såna.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg