Lära sig att åka Ranndonée skidåkning

Jag är mycket sugen på att lära mig åka ranndonée, men har absolut inte någon som helst erfarenhet av det. Ja man skulle kortfattat kunna beskriva mina offpist turer som "lite utanför pisten".
Nå väl, hur lär man sig det lättast?
Jag och en kompis funderar på att åka med UCPA nästa år, och jag har sett att de erbjuder nybörjarkurser. Kan det vara värt att "genomgå"?

En del att lära

Kul,

Jag tycker du ska sikta in dig på att lära dig mer om laviner först och främst. Åka skidor kan du säkert, huda på och av är ju inte så svårt...

En kurs med UCPA, på Keb eller Sylarna är ju utmärkt, har aldrig hört någon som varit annat än nöjd.

Men som sagt, laviner är jobbiga

/föhl

kan ju ge guldstjärnan till Abiskos lavinkurser. gick grundkursen där i vintras, över påskhelgen. ojojoj vad skoj vi hade o lärde oss mycket! gå den om du ska börja med toppturer! jag funderar själv på att gå fortsättningskursen om de har den i år. ska höra med dem och skriva ett inlägg här som du säkert ser om du går ut i roten på detta forum.

Läs allt du kommer över vad gäller laviner och säkerhet. Lär dig hur din säkerhetsutrustning fungerar och träna med den ofta (sändare, sond och spade...).
Åk med folk som har åkt dagens åk tidigare som kan vägen ner och känner till hur snöskiktet är uppbyggt. Ligger snön på buskar och stenar eller ligger snön på gräs? Vet hur vädret har varit de senaste dagarna och gärna under hela säsongen.
Men framför allt, om du bestämmer dig för att ta åket: Åk med vänner som känner till åket och hur man tar sig ned. Jag har hört skräckhistorier om folk som ger sig ut på ett åk utan karta, kompass och utan någon som vet var de kommar att hamna. I svenska fjällen kan det ofta sluta med en rejäl hike tillbaka (som man kanske inte hinner med innan det blir mörkt). I alperna kan det sluta med ett helikopterlyft tillbaka med eventuella skador på både hälsa och plånbok.
Men som ovanstående skrivit så är en kurs ovärdeligt.
Ska ett riktigt offpist åk göras säkert, så krävs en del research. Men det är ofta värt det.
Rock on!/samme

värt att gå kurs

Att gå en kurs i skidbestigning behöver inte vara fel. Håller helt och hållet med vad ni andra säger.
Men oftast så innehåller en skidbestigningskurs grundkursen i lavinkunskap.
På sylarna finns det bra guider med bra utbildning och erfarenhet inom området, UCPA brukar använda sig av UIAGM guider till deras off-pist grupper (vet ej vem de har till skidbestigning dock).

Mycket i skidbestigning liksom i off-pist åkning handlar om att lära sig läsa terrängen, bedömma och undvika laviner samt lära sig känna av sin egen förmåga.
Bäst lär man sig genmom att åka med duktiga och framför allt erfarna åkare.

Jag röstar för en kurs. Se det som så: du får en schysst skidvecka, kunskap, möjligheten att åka med rutinerat folk, kan ställa dina frågor, chansen att testa under bevakning samt en hjävla kul vecka.

Kör hårt!

STF-kurs!

Jag gick en STF-kurs i "alpin turskidåkning" i våras, och kan inte annat än rekommendera dig att göra detsamma! Visserligen var vädret till vår fördel med klarblå himmel hela veckan, men även i mer ordinärt väder tror jag veckan är värd pengarna. Bra blandning av skidåkning och lavinkunskap, det senare med både teori och praktiska övningar med lavinsändare och spadar. Bara att se till att kondition och benstyrka är i bra skick innan du åker!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg