Längre turer i närheten av Jotunheimen

Sitter och planerar en vandring i Jotunheimen i sommar och funderar på möjligheterna att kombinera med klättring. Antagligen kör vi bil till Jotunheimen och då kan man kanske lägga in några dagar klättring efter vandringen. Vad finns det för långa turer upp till grad sex i närheten? Såklart helst korta anmarsher, fast klippa, klara linjer och enkel nedstigning...
Är det någon som har erfarenhet av liknande upplägg? Är det bäst att klättra innan vandringen (stark) eller efter (lätt)?

Tja

Om du har bil rekommanderer jeg "Hvite stripa" på Andersnatten i Eggedal, som er en av östlandets klassikere.

Et av de mest populäre områdene for lange leder med naturlige sikringer er Hägefjell i Nissedal. Det ligger et stykke unna Jounheimen (Telemark), men er absolutt verdt en tur.

Klassiker er også Store Skagastölstind som ligger i utkanten av Jotunheimen.

Les mer på http://www.steepstone.com

Bra info om klassikere i Norge:
http://www.steepstone.com/artikler/div/klassiskelinjer.asp
[Ändrat av snurr 2004-05-04 kl 16:15]

Jag föreslår Hornaksla i Romsdal. Fin klippa. Fem minuters anmarsch till de närmre turerna. Turerna är en till något tiotal replängder. Sydvänt. Majoriteten av turerna är i sexaregistret och uppåt, men det finns några femmor väl värda att göra.

Steepstones sida verkar perfekt! Men hur är den norska graderingen i jämförelse med den svenska?

Och du Jonas. Klättringen som du hittat verkade mest vara alpin klättring...

anod; sa:
Steepstones sida verkar perfekt! Men hur är den norska graderingen i jämförelse med den svenska?

Iaf i Nissedal ska man ungefär dra i från två "steg" dvs norsk 6+ blir svensk 6-. Jag tyckte att det stämde bra i Nissedal iaf.

/Gustaf

Ix; sa:
Iaf i Nissedal ska man ungefär dra i från två "steg" dvs norsk 6+ blir svensk 6-. Jag tyckte att det stämde bra i Nissedal iaf.

/Gustaf

Efter vad jag hört så är norsk och svensk gradering ungefär likvärdig. Men just Nissedal är lite speciellt för där var det tyskar som ursprungligen började sätta upp nyturer, och därför är det graderat enligt UIAA, som är något "softare" än svensk. Någon som kan konfirmera eller korrigera?

Iaf så skiljer det ungefär ett steg i de lägre graderna, 5 i Nissedal är ungefär (svensk) 5-. Och i 6 och 7 registret så skiljer det ungefär 2 steg, som Gustaf säger.

Norsk och tysk gradering i Nissedal

Hej!

Den tyska graderingen i Nissedal översätts bäst genom att dra bort ett steg (fungerar väl upp till grad 6+ eller så). Den norska graderingen känns litet hård jämfört med den svenska.

T.ex.:
Mot Sola har tysk grad 6+ och jag tyckte att den gick som svensk grad 6 (kruxspricka genom tak). Denna led har fått graden norsk 6- på Steepstone.

Hoph Zing har fått graden norsk 6+ på Steepstone. Åtminstone de två första replängderna med graden norsk 6-, kändes snarare som svensk grad 6-/6 (tunn väggklättring i nedre delen).

Med vänlig hälsning

/Örjan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg