Länge leve pannkaksmixen!

Använde till min senaste paddeltur en påse pannkaksmix. Tanken var att doppa formfranska i mixen och göra fattiga riddare - funkar nog bra. Alternativt kunde vi riva ner medhavd potatis och göra raggmunkar...smaskigt.

Tyvärr blev turen i St Anna regndränkt och 3 lite ovana kompisar blev sjuka, så vi avslutade tidigare än planerat med ett pannkaksparty på trangia, med nyplockade blåbär och socker!!!

TIPS: Se till att ta med/göra en ordentlig visp. Vår smet blev lite klumpig med gaffel som visp... Använd gärna flytande smör/Culinesse att steka i.

emrask; sa:
Använde till min senaste paddeltur en påse pannkaksmix. Tanken var att doppa formfranska i mixen och göra fattiga riddare - funkar nog bra.
- Bra idé!! :-D

Själv hade jag och en kompis med oss pannkaksmix på en tälttur en gång. Gissa om det gick hem när vi bjöd hela lägret (12 personer) på pannkakor med vispgrädde och sylt (i form av tjock drottningkräm).

Det tog dock ett tag att steka... Vi hade två gaskök (bra att kunna finreglera värmen) och gjorde av med hela paketet, tror att jag höll på i runt 45 minuter... :)

Vi gjorde en vuxenvariant också, med konjaksgrädde. Det var en chansning som dock fungerade oerhört bra - vi rörde bara ner en lagom skvätt konjak i den färdigvispade grädden.

Hälsningar,

/JOHAN

PS! Med mycket smör blir pannkakorna härligt frasiga!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg