Börja underifrån
Japp, det är som Thure skriver. Tight klädsel, typ kondomdress. För mycket tyg som fladdrar, stör vid skidåkningen. Använd åtminstone tights och försök sen få tag i en jacka/tröja med relativt tight skärning. En billig variant är t ex en R90-, New Line-jacka el likn, gärna lite vindskyddande.
Men jag tycker det är viktigast med vad man har under. Några förslag:
Understället är viktigt. Vid träning/tävling så svettas man ju en del, använd därför ett underställ i konstmaterial, ej ull (såvida det inte är -20, eller så).
Kallingar i samma material som understället, med vindskydd fram, är mycket bra att ha! (Jag har egna erfarenheter, det är inte kul att hålla på att förfrysa snorren)
Tunna strumpor i Coolmax eller ull, beroende temperatur och köldtålighet.
Mössa, en lagom tjock toppluva. Komplettera med öronskydd.
Handskar, köp bra skidhandskar t ex Lillsport för att undvika onödiga blåsor i händerna. När man åker så klarar man sig med relativt tunna handskar (jag har enbart Lillsports tunnaste handske på mig ner till -15)
Viktigast av de här grejorna är underställ, kalsonger, strumpor, mössa, öronskydd, handskar.
Extremt kallt väder (-20 och kallare). Stanna hemma eller skaffa täckande glasögon (typ Briko Lucifer), balaclava, värmeväxlare och i övrigt varmare klädsel.
Varmt väder (över 0). Ingen mössa, inget underställ, bara kondomdressen (eller tights och underställströja), handskar, coolmaxstrumpor.
/Håkan