längdskidåkning - klädtips!

Har tidigare frågat om utrustning, men vad är det som gäller angående kläder vid längdskidåkning? Vägrar köpa någon tight overall att åka omkring i. Vad använder man till träning resp. långlopp? Vill gärna köpa något man kan använda till annat också, tex löpning på höst/vår/vinter. Gärna tips på märken/modeller/prislägen.

Kondomdress så klart

Egentligen kan du åka i en vanlig träningsoverall eller hellre i långa löpartights med eller utan långkallingar beroende på temperaturen och en träningsoverallsjacka på överkroppen.

Det är emellertid en bra investering att köpa en tight skidoverall. Rörelserna vid stakning etc hämmas inte alls lika mycket som med en jacka och byxor och det är genuint svårt att hålla sig lagom varm om magen när man stakar häftigt med byxor och jacka. Vid Vasaloppet och lämplig träning för Vasaloppet så består 90% av stakåkning.
Över 90% av åkarna har också tight skidoverall.

Att det kräver lite självövervinnelse att skaffa och sätta på sig en sådan här overall det håller jag med om, men du kommer att känna dig som kusinen från landet på Vasaloppet om du inte skaffar en.

Det känns faktiskr mycket roligare att sticka ut för en runda i spåret när du klär dig i skidoverall. Känslan kan jämföras med att cykla på en lätt cykel anpassad till din kroppsstorlek.

Hälsningar och lycka till
Thure

Våga vägra tights

Jag har inte testat slimmade skidkläder, och det är möjligt att de är bättre än vanliga vindoveraller. Dock går det hur bra som helst att springa, cykla och åka längd i vindoveraller. Jag använder jacka och byxor av Löplabbets eget märke. Dessa är lätta och vindtäta och fungerar bra även i kyla. Modellen är identisk med Dobsom R90 sånär som på färgerna, men brukar vara aningen billigare än Dobsom. Finns att köpa i Löplabbets butiker.

I denna dress åkte jag Vasaloppet öppet spår i år, och jag frös inte trots -20 på vissa ställen längs spåret. Jag var långt ifrån ensam om denna klädsel kan jag meddela, så jag behövde inte känna mig som "kusinen från landet" (i alla fall inte på grund av klädseln!). Jag gjorde även all träning i denna vindoverall, och det fungerade utmärkt. Jag springer, cyklar, kör inlines mm i samma kläder, och det går bra även det.

Peter

Börja underifrån

Japp, det är som Thure skriver. Tight klädsel, typ kondomdress. För mycket tyg som fladdrar, stör vid skidåkningen. Använd åtminstone tights och försök sen få tag i en jacka/tröja med relativt tight skärning. En billig variant är t ex en R90-, New Line-jacka el likn, gärna lite vindskyddande.

Men jag tycker det är viktigast med vad man har under. Några förslag:

Understället är viktigt. Vid träning/tävling så svettas man ju en del, använd därför ett underställ i konstmaterial, ej ull (såvida det inte är -20, eller så).

Kallingar i samma material som understället, med vindskydd fram, är mycket bra att ha! (Jag har egna erfarenheter, det är inte kul att hålla på att förfrysa snorren)

Tunna strumpor i Coolmax eller ull, beroende temperatur och köldtålighet.

Mössa, en lagom tjock toppluva. Komplettera med öronskydd.

Handskar, köp bra skidhandskar t ex Lillsport för att undvika onödiga blåsor i händerna. När man åker så klarar man sig med relativt tunna handskar (jag har enbart Lillsports tunnaste handske på mig ner till -15)

Viktigast av de här grejorna är underställ, kalsonger, strumpor, mössa, öronskydd, handskar.

Extremt kallt väder (-20 och kallare). Stanna hemma eller skaffa täckande glasögon (typ Briko Lucifer), balaclava, värmeväxlare och i övrigt varmare klädsel.

Varmt väder (över 0). Ingen mössa, inget underställ, bara kondomdressen (eller tights och underställströja), handskar, coolmaxstrumpor.

/Håkan

Mina rekommendationer

Personligen föredrar jag tighta vindkläder före tights. Tycker att man har mer generell användning av vindkläder, men åker man mycket så är ju en riktig skiddress att föredra. Dobsom R90 eller liknande verkar vara ett bra val.

Till underställ föredrar jag Craft och ylle när det blir kallare än -10. För att inte förfrysa de ädlare delarna så har jag ett par Houdini Powerstretch kortbyxor vid kallare än minus fem.

På fötterna har jag tunna Ulfrotte sockar vid varmare än minus 10 och tjocka Ullfrotte vid kallare väder.

Till handskar har jag Lillsports varma skidhandskar. Har du varma händer så är de ofodrade varianterna bättre.
http://www.lillsport.com

På huvudet en tunn men vindtät mössa och vid kallare en vindtät yllemössa.

Vid kallare än -15 kör jag med något som heter Airtrim. http://www.airtrim.se/huvudmeny.htm
Men den känns det som om man bara kör omkring i ett par minusgrader.

Kolla förresten in detta relaterade inlägg:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9146

Lycka till,
/Jonas U

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg