Längdskidåkning + funktionshinder?

Hej alla!

Nu är det såhär att jag har fått för mig den spännande idéen att vilja testa längdskidor :) det som gör det ännu mer spännande är att jag är gravt synskadad och gravt hörselskadad.
Jag har ett begränsat synfält till 10 grader (som en toarulle på avstånd) och är ljus/mörkerblind använder inte hörapparater vid träning (fukt + apparat = knas) så då är jag i princip döv.

Så min första fråga blir helt enkelt den vanliga fråga som alla nybörjare ställer: vad skall jag tänka på? Vad för utrustning är lämplig för mig som första gångsprovare? Tips och råd tack! :)

Sen undrar jag lite rent allmänt om själva åkningen. Min tanke är ju att dessa förpreparerade spår torde vara rätt enkla att följa. Så att säga, skidorna glider med i spåren? Då behöver jag kanske inte synen speciellt mycket?
En annan tanke är att jag använder en varselväst där det står syn/hörselskada, vilket borde kanske underlätta för andra i spåret att förstå varför jag inte ser/hör dem och kanske kan visa lite respekt :) jag använder en sådan väst när jag åker utför och då funkar det rätt bra :)

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor och funderingar. Har ni frågor så är det bara att fråga på :)

Må väl!

//Torbjörn

En van skidåkare som kan vara din ledsagare underlättar.
En gång i tiden var jag på ett ställe där synskadade tränade inför sitt OS,de hade fått fästa pinglor på spåret;höger-vänster angav ju vart spåret skulle svänga,två parallella att det kom en nedförsbacke.Så när benet tog emot pinglan på stången visste man ju vart det bar iväg.

Härligt att du vill testa längdskidor!

Skulle dock säga att du behöver synen mer än hörseln när du åker. Man behöver läsa av terräng och rätt som det är försvinner spåren för att folk har ramlat eller plogat eller att spåren är slitna av många åkare. Så man kan aldrig lita på spåren så att säga. Dessutom kan det finnas hinder i vägen, andra åkare som står still eller ramlat i spåret osv.

Vet att en del synskadade och även blinda åker med en ledsagare som guidar verbalt, blir ju svårt i ditt fall om du inte hör men det finns säkert lösningar för detta också.
Till en början gäller det ju att lära sig att stå på och hantera skidorna så man ger sig ju inte ut i några långa spår utan håller sig kanske mer på en liten slinga så man kan träna teknik.

En van skidåkare som kan vara din ledsagare underlättar.
En gång i tiden var jag på ett ställe där synskadade tränade inför sitt OS,de hade fått fästa pinglor på spåret;höger-vänster angav ju vart spåret skulle svänga,två parallella att det kom en nedförsbacke.Så när benet tog emot pinglan på stången visste man ju vart det bar iväg.

Vad häftigt! Där ser man att det går och lösa med smarta lösningar. Givetvis skulle jag inte höra de där pinglorna, men jag kan se att man använder samma princip fast med något som man känner mot benet istället.

Härligt att du vill testa längdskidor!

Skulle dock säga att du behöver synen mer än hörseln när du åker. Man behöver läsa av terräng och rätt som det är försvinner spåren för att folk har ramlat eller plogat eller att spåren är slitna av många åkare. Så man kan aldrig lita på spåren så att säga. Dessutom kan det finnas hinder i vägen, andra åkare som står still eller ramlat i spåret osv.

Vet att en del synskadade och även blinda åker med en ledsagare som guidar verbalt, blir ju svårt i ditt fall om du inte hör men det finns säkert lösningar för detta också.
Till en början gäller det ju att lära sig att stå på och hantera skidorna så man ger sig ju inte ut i några långa spår utan håller sig kanske mer på en liten slinga så man kan träna teknik.

Tack för ditt svar!
En ledsagare är inte dumt, i alla fall de första gångerna. Sen tänkte jag att om man åker på samma bana/slinga så lär jag mig ju tillslut banan utantill och behöver inte orientera mig.
Det var min tanke att börja smått och om jag tycker detta är roligt så hitta en bana som jag alltid kör på. :)

Men tips på vad för skidor/pjäxor/stavar som kan vara lämpliga att testa? Vad skall jag tänka på? Eller kan man åka till sportaffär utan att bli bortkollrad av försäljarnas provisionsjakt?

Tack för ditt svar!
En ledsagare är inte dumt, i alla fall de första gångerna. en tänkte jag att om man åker på samma bana/slinga så lär jag mig ju tillslut banan utantill och behöver inte orientera mig.
Det var min tanke att börja smått och om jag tycker detta är roligt så hitta en bana som jag alltid kör på. :)

Nej det förstås, åker du samma spår behövs inte orienteringen på samma sätt, men spåren kommer du ändå inte kunna lita på och det sker mycket oförutsett i spåret som jag skrev i första kommentaren. När jag åkte Vasaloppet var det en synskadad person som åkte med ledsagare så när man väl kommit igång behöver man ju inte åka i samma spår om man inte vill :)
Jag hoppas du kommer prova och att du kommer gilla det!

Angående utrustning så gå till en sportaffär som hjälper dig prova ut skidor med rätt spann för dig. De har skidor både för motionären och den som vill satsa mer. Jag upplever inte att de försöker sälja dyrare grejer än nödvändigt, däremot är det ju viktigt att utrustningen passar dig och det du ska använda den till.

Nej det förstås, åker du samma spår behövs inte orienteringen på samma sätt, men spåren kommer du ändå inte kunna lita på och det sker mycket oförutsett i spåret som jag skrev i första kommentaren. När jag åkte Vasaloppet var det en synskadad person som åkte med ledsagare så när man väl kommit igång behöver man ju inte åka i samma spår om man inte vill :)
Jag hoppas du kommer prova och att du kommer gilla det!

Angående utrustning så gå till en sportaffär som hjälper dig prova ut skidor med rätt spann för dig. De har skidor både för motionären och den som vill satsa mer. Jag upplever inte att de försöker sälja dyrare grejer än nödvändigt, däremot är det ju viktigt att utrustningen passar dig och det du ska använda den till.

Tack Tollan , då har jag fått lite mer kött på benen :) dags att leta ledsagare som är lika taggad som jag haha :)

Tack Tollan , då har jag fått lite mer kött på benen :) dags att leta ledsagare som är lika taggad som jag haha :)

Det låter som ett så kul projekt, inte för att jag har någon vana av att vara ledsagare på skidor men annars hade jag gärna gjort ett försök om vi bott nära varandra! Men det finns säkert duktiga och vana ledsagare att hitta!

Angående utrustning igen så händer det rätt ofta att stavlängden blir lite konstig då man går på sportaffärens råd, de är bättre med skidorna. Det är en lagom längd om staven går till armhålan ungefär, sen är det lite individuellt vad man trivs med men det vet man ju inte förrän man börjat åka med dem. Det är inte kul med för långa stavar, men å andra sidan kan de kortas av. Har man för korta får man ju köpa ett nytt par.

Hittade två boktips:

Synskadade på skidor Ledsagning vid längdskidåkning, Morgan Andersson, 1994. 21 x 23 cm, 58 sidor.

Synskadade på skidor Ledsagning vid utförsåkning, Mats Linder, 1994. 21 x 23 cm, 60 sidor.

Här är en länk för personer med funktionshinder som vill börja med skidor:

http://www.handikappidrott.se/templates/Page.aspx?id=1381

Där finns en länk för att hitta det distrikt/den förening som finns där man bor. De borde ju kunna hjälpa dig att hitta en ledsagare och komma igång.

Lycka till!

Det låter som ett så kul projekt, inte för att jag har någon vana av att vara ledsagare på skidor men annars hade jag gärna gjort ett försök om vi bott nära varandra! Men det finns säkert duktiga och vana ledsagare att hitta!

Angående utrustning igen så händer det rätt ofta att stavlängden blir lite konstig då man går på sportaffärens råd, de är bättre med skidorna. Det är en lagom längd om staven går till armhålan ungefär, sen är det lite individuellt vad man trivs med men det vet man ju inte förrän man börjat åka med dem. Det är inte kul med för långa stavar, men å andra sidan kan de kortas av. Har man för korta får man ju köpa ett nytt par.

Tack, jag hade lätt tackat ja till erbjudandet med dig som ledsagare :) och jättebra tips om stavarna, jag skall ta till mig det när jag åker till sportaffären!

Hittade två boktips:

Synskadade på skidor Ledsagning vid längdskidåkning, Morgan Andersson, 1994. 21 x 23 cm, 58 sidor.

Synskadade på skidor Ledsagning vid utförsåkning, Mats Linder, 1994. 21 x 23 cm, 60 sidor.

Här är en länk för personer med funktionshinder som vill börja med skidor:

http://www.handikappidrott.se/templates/Page.aspx?id=1381

Där finns en länk för att hitta det distrikt/den förening som finns där man bor. De borde ju kunna hjälpa dig att hitta en ledsagare och komma igång.

Lycka till!

Vilket jobb du har lagt ner på att hitta dessa uppgifter åt mig! Uppskattas väldigt mycket, tack Tollan! :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg