Lämpliga nybörjarskridskor?

Jag har just fått upp ögonen för långfärdsskridskor och tänker köpa mitt första par. Problemet är bara att jag inte vet vad jag ska välja. Jag vill naturligtvis att de ska fungera som nybörjarskridskor, men ser också köpet som en långsiktig investering och vill helst inte "växa ur" skridskorna alldeles när åktekniken väl börjar fungera.
Första frågan är: ska man satsa på att åka i kängor eller pjäxor? I min skohylla hemma står ett par vandrarkängor (Meindl Lady) och snart också ett par pjäxor tänkta att fungera för turskidåkning. Det lutar åt att det blir ett par av Garmonts telemarksmodell. Frågan är alltså närmast vilka av dessa jag ska använda till långfärdsskridskorna. De försäljare jag pratat med tycker att jag självklart ska åka i pjäxor, men många på detta forum verkar tvärtom tycka att det är optimalt att åka med vandrarkängor. Jag skulle gärna höra vad folk med erfarenhet av båda delarna tycker.
Nästa fråga är vad det är för skillnad att åka med rem- och snabbindning. (Vilket väl bara är relevant om man satsar på pjäxor, eller finns det fungerande snabbindningar även för kängor?) Att snabbindningarna är smidigare att få på och av inser jag, men gör det någon skillnad för åkningen när skridskorna väl sitter på vilketdera man väljer? Är det några speciella bindningar som folk vill rekommendera eller varna för?
Tredje frågan gäller själva skridskon. Jag har förstått att olika tillverkare t ex har lite olika långa spetsar med lite olika krökningsradier. Vad bör man tänka på som nybörjare när man väljer?
Övriga synpunkter på bra och mindre bra val är förstås också välkomna!

Tack på förhand!
Annika

Tre svar

Kanske dags att vi samlar de vanligaste frågorna och svaren i en FAQ. Vissa frågor återkommer gång på gång.

Först, det finns en mängd bakgrundsfaktorer att ta ställning till, vad du hållit på med innan, fotledsstyrka etc. Sedan är det syftet med din långfärdsskridskoåkning, hur mycket du kommer att åka, när, hur och varför. Alltid svårt att rekommendera.

1) Vad jag vill uppnå med en sko för skridsko är att den skall sitta rejält kring själva foten, vara hyfsat vattentät, vara lätt och inte hindra fotledens rörelse i skäret. Inte många rätt för en telemarkspjäxa. Stöd för fotleden är kanske individuellt men titta på hastighetsskrinnarna vars skor är extremt låga. Går alltså att öva upp styrkan i fotleden vilket jag också tycker att man skall göra. Ju mer istid jag får desto lägre och mer "instabila" kängor kör jag på och deto lösare knyter jag övre delen av mina kängor. En skridskokänga skall ge frihet och inte begränsa. En låg telemarkspjäxa kan vara bra att åka i men höga är onödigt stabila och klumpiga Vilken Garmont pjäxa har du tänkt köpa? Om det är Tour kan den nog vara hyfsade för långfärdsskridsko.

2) Ingen skillnad i åkteknik, bara att man slipper trycket över foten. Jag tycker det känns bättre att spänna fast sulan i bindningen, skridskon blir på så sätt en naturlig förlängning av skon, men det handlar mer om känsla än åkförbättring. Finns ingen snabbindning för vanliga kängor än, man får modifiera kängan för att få det att fungera. Almgrens Snabb är bra men det är lite väl mjuk metall i bakbindningen, jag håller på att slita ut min, är inne på tredje säsongen. Skyllermarks snabbindníng är också bra såvitt jag vet, bakbindningen kanske lite vek, känner någon som fått fixa till den.

3) Inget speciellt att tänka på, skillnaderna i krökningsradie på uppslipningen fram märks nog inte alls. Skillnaden i radie på själva åkytan kanske märks något men påverkar inte åkteknik alltför mycket, enda rådet är att köpa en kort skridsko. Är du under 1.75 kan du gott köpa 45-46 cm, är du längre kanske 50 cm och tror inte någon behöver 55 cm skridskor. Lättare att hantera en kort skridsko för nybörjare och roligare även när man kan åka skridskor.

Nu har du ju både känga och pjäxa, kolla om du kan låna eller hyra Skyllermarks Birka eller Almgrens Multiskate och jämför de båda skorna innan du bestämmer dig. Trivs du bra med din telemarkspjäxa köper du en snabbindning, trivs du bra med kängan köper du Skyllermarks Birka/Almgrens Multiskate.

-Palle

Tack för utförligt och snabbt svar, Palle!

Du undrade vilka pjäxor det var jag tänkte köpa. Jag uttryckte mig slarvigt i förra inlägget när jag sa "telemarkspjäxor" - det var bara vad som stod på pappersetiketten på pjäxorna i butiken. Vad jag menar är en klassisk, skandinavisk modell med ovanläder i kraftigt skinn, en som ska fungera på turåkningsskidor, alltså inte de här moderna plastmonstren för dem som åker renodlad telemark utför. Tittade på Garmonts hemsida och gissar utifrån det att den modellen jag provade och trivdes med heter Garmont Touring (snarlik Garmont Tour). Jag vet att flera använder denna pjäxa till långfärdsskridskor. En av försäljarna jag pratat med hör till dem och hon var väldigt nöjd och rekommenderade dem framför kängor. Jag tvivlade alltså inte på att dessa pjäxor är ett tänkbart val, anledningen att jag frågade forumet var för att höra vilka synpunkter som fanns på ifall pjäxor eller kängor är att föredra.

Du (Palle) sa också att man måste ta hänsyn till faktorer som t ex fotledsstyrka samt hur mycket och varför man tänker åka. Jag har inte hållit på mycket med någon idrott som gör att jag tror mig ha särskilt starka fotleder. Jag tror inte heller att det är realistiskt att tro att jag skulle åka mer än någon handfull heldagsturer per säsong. Jag hoppas framför allt kunna komma ut och njuta av naturen och åkningen i ett behagligt tempo. Jag tänker alltså inte försöka nå extrema åkhastigher eller att pressa kroppen till det yttersta. Ska jag tolka Ditt svar som att det är under sådana förhållanden som det är värt att titta närmre på de stabilare modellerna, vilket väl i så fall betyder pjäxan (Garmont Touring) och inte kängan (Meindl Lady)? (Pjäxan är ett par-tre centimeter högre än kängan. Kängan är stadigare i sulan, men har nog lite tunnare skinn och verkar vara något mjukare över fotleden och upptill. Jag har dock inte pjäxan hemma så jag kan jämföra.)

En annan sak jag funderat på är om en känga med rundad sula (tå som pekar uppåt) sitter fast lika bra på en skridsko som en pjäxa med mera platt sula och NN-fäste. Dessutom undrar jag om en känga slits ner mycket fortare eftersom frambindningen då ligger an direkt mot ovanlädret.

F.ö. ska jag försöka följa rådet att se om det går att hyra olika modeller och i så fall prova själv.

Annika

En vandringskänga har de fördelar jag listade över en telemarkspjäxa. För turer i lugnt tempo och utan alltför mycket strapatser duger säkert telemarkspjäxan bra, saker som talar för vandringskängan som bättre vattentålighet, bättre att gå i och att de är lättare uppväger kanske inte nackdelarna med krångligare bindningar och att man behöver lära sig lite bättre åkteknik.

Sitter nog tillräckligt bra, har inte provat dem själv dock. Skyllermarks frambindning fäster in både på sulkanten (på de allra flesta skor) och på ovanlädret. Lite kommer bindningen att slita på skon, tror inte det är så farligt dock, den är plastad för att slita mindre. Almgrens ser mjuk ut så där är det nog inga problem alls, kanske att den sitter lite löst.

Bor du i Stockholm är det nog inga problem att hyra, vet att det i Göteborg oxå fast det var ganska dyrt.

-Palle

pjäxval

Hej Annika,

kanske du redan har hunnit hyra/köpa lämpliga pjäxor och långfärdsskridskor och varit ute på många härliga turer.
Om inte och om du fortfarande letar lämpliga pjäxor, kanske jag har ett par till dig. Köpte på Blocket ett par Garmont Telemark ( INTE de klumpiga plasticvarianterna, utan rejäla i läder ) för att ha till långfärdsskridskor OCH turåkning i fjällen. TYVÄRR för liten storlek men kanske passar dig? Stlk 39 ( norm har jag 38 ). Intresserad? Hör av dig. 070-3394050
Marianne

Skorna är viktigare än skridskorna

för åkkänslan.

Löjligt? nog betyder snörningen också ganska mycket. http://www.youtube.com/watch?v=ntUX3QPcJ6g Du kan använda samma knytning vid skidåkning vilket kan spara dina hälar från skavsår.

Skridskoskor får gärna vara något nummer tightare än skidskor.

Skorna skall passa just dig vara lämpliga både för att gå i och åka skridskor med. Finns massor med äldre trådar med mera info.

Ansluter mig till Palles råd ovan.

Thure

Tack för svar men det var åtta år sedan jag skrev ovanstående inlägg, så jag har redan köpt skridskor och pjäxor.

Hur i hellpelle....

...kan ett åtta år gammalt inlägg 'pånyttfödas' på det sätt som skett med denna tråd? Lite pinsamt faktiskt, så här gäller det att se upp!

Inte

så konstigt. Använder man sökfunktionen får man upp relevanta trådar från tidigare.

Om den som väckt tråden på nytt inte är så observant på datumet så kan ett följdinlägg leda till att andra skrivare fortsätter att haka på utan att kolla datumen för trådens början. Inläggen kan vara relevanta för andra än trådstartaren.

Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg