Jag bedriver kanske inte någon riktig klättring utan mer en säkrad promenad i ganska brant terräng. Någon här sa att det kunde kallas scrambling grade 3-4. Säkrandet går till så att jag har ett ankare i brantens huvud med ett rep fästat i. Sedan medan jag tar mig ner för branten använder jag en Reverso för att bromsa ett fall och en ropeman i benslingan som stopp för att fallet inte ska kunna bli så långt. Jag drar ut rep ur ropeman var efter jag går ner för och har handen på slacksidan av repet för att bromsa/fira mig nedför. På vägen upp sedan, det som liksom är den roliga delen byter jag ut reverson mot en micro traxion. Jag har hittills brukat använda ropeman som backup, en micro traxion är verkligen inte en ofelbar produkt, där jag håller till vimlar det av tallbarr och barkflisor som om de glider in med repet kan sätta apparaten ur spel. Dock tycker jag att ropeman spänner för hårt om repet. För att repet ska glida genom den, måste man ha en tyngd och det ställer till klättringen en del. Jag har experimenterat med knopar Prusik, Kleimheist och Bachman. Där sistnämnda känns som den löper bäst uppför repet. Men jag är inte helt sams med den heller. Antingen får man dra den med sig upp med handen och då sabba klättrandet lite, eller knyta fast karbinen som ingår i Bachman-knopen i selen men då äventyrar man säkerheten i knopen. Så jag undrar om det finns andra lämpliga mackapärer som kan assistera i mitt klättrande.
Kraven för en fungerande lösning är att repet ska orka glida igenom med endast vikten från repet, typ ett par meter rep. De jag kollat på och tror kan funka är framför allt Petzl Tibloc men även CAMP SOLO 2, Camp Lift och Camp turbochest, Finns det fler och framför allt, vad tror ni? Är dessa bättre än min nuvarande ropeman till just detta, att vara backup i benslingan?
Kraven för en fungerande lösning är att repet ska orka glida igenom med endast vikten från repet, typ ett par meter rep. De jag kollat på och tror kan funka är framför allt Petzl Tibloc men även CAMP SOLO 2, Camp Lift och Camp turbochest, Finns det fler och framför allt, vad tror ni? Är dessa bättre än min nuvarande ropeman till just detta, att vara backup i benslingan?