Vill bara instämma med ett par stycken före mig i kön om att man får gärna tänka efter lite innan man gör inbrott i en bil. Jo, det är faktiskt inbrott (ev skadegörelse) att slå sönder en bilruta som inte är ens egen även om det råkar ligga en hund i bilen och man tror att det är varmt därinne.
Som hundägare sedan snart 20 år och eftersom jag också jobbat med temperaturmätning så har jag haft den här diskussionen många gånger med många människor.
Dessutom har jag haft tillgång till ganska hyfsad temperaturmätningsutrustning så jag anser att jag har ganska bra på fötterna för mina argument.
Värmen i bilen finns i två varianter, dels strålningsvärme och dels ackumulerad värme i luften inne i bilen. Det innebär att om hunden ligger i skugga, antingen skuggad av bilens sidor, av solskyddsfilm eller t ex en hundbur och det är öppet nere och uppe (i bilen alltså, inte att buren är öppen) så att den varma luften kan strömma ut uppe och sval luft komma in nerifrån så blir temperaturen på sin höjd 2-3 grader högre än i skuggan utanför bilen.
Sen kan vi ju passa på att slå hål på en annan gammal missuppfattning. Om någon tror att det är mera synd om en svart hund i värmen så fundera lite över varför fåren i Sahara är svarta och varför isbjörnar är vita.
Ha det!
/O.