Lämlar

När jag tog upp ämnet tittade min man på mig som om jag vore galen och well... i hushållet brukar lämmlar nämnas i samband med idioter så... hursomhelst, jag gillar att titta på djur, blommor, you name it, jag har aldrig sett en lämmel. Och nej, jag skojar inte om att jag skulle vilja se en lämmel i levande skick. Var finns dem på ett ungefär?
 
Statistiskt sett finns de nordvästerut från där du är. Lämlar finns, vad jag vet, i hela fjällkedjan, och de flesta svenskar bor ju i södra Sverige (med masscentrum i Köping? EDIT: Kanske snarare Jönköping?), så fjällen ligger oftast i nordväst.

Om lämlarna finns på vissa platser i större utsträckning än på andra vet jag dock inte. Man brukar se dem då och då i fjällen. De verkar gilla spången som ibland ligger där leden korsar våtmark. Praktiskt :)
 
Alltså, världens centrum ligger i Västerås ;).
Maken tror att jag har tappat alla glaskulor och blivit knäpp. En lämmel är som en hamster typ.
Nu ska vi ju åka till USA och paddla. Lämmlarna får vänta. Men för framtiden. Och nej, jag har inte druckit, jag är inte hög på något, men jag har aldrig sett en lämmel for real.
 
Är man bara i fjällen några gånger så ser man lämlar till slut (antingen p g a att de faktiskt finns, eller p g a lappsjukan), men det är nog svårt att säga en viss plats där man nästan säkert ser lämlar på en gång :)

Gemene man buntar gärna ihop lämlar, möss, hamstrar, marsvin, sorkar etc i en klump och kallar dem alla "råttor"!
 
...

Läste någonstans att det skulle vara lämmelår i år, det gjorde att jag trodde att jag nu i varjefall skulle få syn på en... så f*n heller! Såg bara några döda, ihoptorkade exemplar. Men nästa gång jag åker norr ut så måste jag ändå väl få syn på ett levande exemplar, eller????
 
Just nu har jag en Asiatisk Brun Lämmel art som husdjur
Super coola små snabba f*n

Sett i de svenska vilda både i Jämtland och i Norrland ...
- Dock i år va de väldigt glest...

och så klart i Västerås ;-) samt Sthlm där folk följer strömmen som döda sillar och saknar eget omdömme...
( Lämmlar e faktiskt ganska interligenta djur ändå om fördommarna pikar på dem )
 
Olika källor, olika info...

http://www.nyhetsportalen.se/v979631.html
http://www.utemagasinet.se/nyheter/article238405.ece
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=729957,00.html?from=sectionlinks1

En liten snabbsökning på nätet ger vid handen att det borde vara lämmelår i år, sedan att det inte blev det kan man ju skylla på vädret, eller?
Har för mig att det fanns någon här på utsidan som var orolig för att vattnet i fjällen i år skulle vara odrickbart pga alla döda lämlar (ops, jag har druckit fjällvatten 2 veckor...).
 
Lämmelåret i år kom av sig, åtminstone i stora delar av fjällvärlden. Det såg bra ut under våren men något hände i skarven mellan maj och juni. Jag och en hel del andra fågelinventerare var uppe i fjällen och hoppades exempelvis på att det skulle finnas en del fjällugglor som varit extremt sällsynta under många år. Men fjällugglorna var nästan obefintliga i år igen.

Det låg en hel del döda lämlar i Padjelanta och Sarek där jag var. Men man såg inte så många levande. Även om de fanns. Alltså inte helt tomt, och en del fåglar som lever av sork och lämmel gick att hitta, t ex fjällabb, fjällvråk och jorduggla.

Jag tror att fjällrävarna fick stödmatas i år pga uteblivet lämmelår. Så det är fortsatt kärvt för dem. Rödräven hotar dessutom att konkurrera ut dem.

Att vattnet skulle bli förgiftat av döda lämlar var ingen risk i år. Vattnet späs ju ut från olika håll, så enstaka döda lämlar vållar inga stora problem i en rinnande bäck. Men skulle det ligga döda lämlar i drivor (vilket inte har hänt på mycket länge) får man väl se varifrån vattnet man dricker kommer så att det inte ligger en hög med lämlar i någon pöl en bit upp.
Jag är nyss hemkommen från Norge, och där berättade en dam att det ett visst år var så mycket lämlar i Jotunheimen att traktorer körde varje morgon och skyfflade bilvägen ren från alla lämlar som omkommit det senaste dygnet. Man tror ju knappt att det är sant...

/Hans
 
Lämmelåret i år kom av sig, åtminstone i stora delar av fjällvärlden. Det såg bra ut under våren men något hände i skarven mellan maj och juni. Jag och en hel del andra fågelinventerare var uppe i fjällen och hoppades exempelvis på att det skulle finnas en del fjällugglor som varit extremt sällsynta under många år. Men fjällugglorna var nästan obefintliga i år igen.

Det låg en hel del döda lämlar i Padjelanta och Sarek där jag var. Men man såg inte så många levande. Även om de fanns. Alltså inte helt tomt, och en del fåglar som lever av sork och lämmel gick att hitta, t ex fjällabb, fjällvråk och jorduggla.

Jag tror att fjällrävarna fick stödmatas i år pga uteblivet lämmelår. Så det är fortsatt kärvt för dem. Rödräven hotar dessutom att konkurrera ut dem.

Att vattnet skulle bli förgiftat av döda lämlar var ingen risk i år. Vattnet späs ju ut från olika håll, så enstaka döda lämlar vållar inga stora problem i en rinnande bäck. Men skulle det ligga döda lämlar i drivor (vilket inte har hänt på mycket länge) får man väl se varifrån vattnet man dricker kommer så att det inte ligger en hög med lämlar i någon pöl en bit upp.
Jag är nyss hemkommen från Norge, och där berättade en dam att det ett visst år var så mycket lämlar i Jotunheimen att traktorer körde varje morgon och skyfflade bilvägen ren från alla lämlar som omkommit det senaste dygnet. Man tror ju knappt att det är sant...

/Hans
Ja, vad hände? Under vandring i Vindel- och Arjeplogsfjällen undrade vi nästan om lämlarna fått någon lämmmelpest, såg bara döda lämlar, massvis: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50741&highlight=l%E4mlar

Raskesven
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg