Lägga in bilder - vad gör jag fel?

Är det någon som vet vad jag gör för fel?

Jag försöker lägga in bilder från mitt Picasa-webalbum i utsidan-inlägg. Picasa-albumet är öppet och jag lägger in bilden mha infoga-bild-funktionen (genom att kopiera picasa-webadressen). Då jag postat inlägget syns bilden, men efter ett tag återfinns där endast ett rött kryss. I IE kan man inte se bilden överhuvudtaget, i Google Chrome kan man genom att klicka "Visa bild i ny filk" se bilden separat.

Är det någon inställning i Picasa jag måste fixa? Eller är det någon som känner till något annat som kan orsaka detta problem?

Det bidrar ju mycket till diskussioner (ffa i fjällvandringsforumet) om man lätt kan posta bilder i sina inlägg för att levandegöra vad det är man försöker säga.

/Thomas

clindh

Forumvärd
Du måste ange adressen till själva bilden, inte den webbsida den finns på. Den funktionen finns nog i häger musmeny, om nu inte Picasa har något speciellt trix där.

Kan det ha nåt att göra med att bilderna är på tok för stora för att få plats i forumets spaltbredd? De måste ju skalas ned på nåt sätt för att inte paja sidlayouten och där kanske det går snett?

Skumt att de syns ibland och ibland inte. Har man precis tittat "direkt" på bilden (genom att skriva adressen i adressrutan) så syns den när man går tillbaka till foruminlägget, men sen när man laddar om sidan försvinner bilden igen. Nåt cache-relaterat eller renderingsrelaterat i webbläsaren? CSS-bugg?
(Jag kör Firefox 3)

clindh

Forumvärd
Aha, du kör in bilderna med Infoga bild - missade det.

Då kan det antingen vara att Picasa inte gillar djuplänkning til bilder, eller att bild-URL:en kräver inloggning eller så, eller något med storleken (vi kan ju inte skala om dessa bilder)

Ett alternativ sätt är att använda Hantera bifogade filer när du skriver inlägget, då laddas bilden upp till vår server och förminskas om så behövs. Då gör det inte heller något om du tar bort bilden från Picasa framöver, bilden i forumet blir kvar.

clindh

Forumvärd
Funktionen "Infoga bild" gör just sådana -taggar.

Men, det kanske är vissa forum sådana är avstängda i - av historiska skäl. Så nästa gång du får fel, meddela mig vilket forum så skall jag kolla.,

Ok, tack för hjälpen. Tydligen ligger de olika bilderna på olika Picasa-servrar (enligt en polare till mig som undersökte saken). Detta kanske kan förklara det hela. Men det smidigaste verkar ändå vara att använda Utsidans "hantera bifogade filer"-funktion.

Testar detta här:

IMG_0195.jpg

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg