Läget

Tänkte väl att du skulle bli nyfiken! Ifall du undrar över om rådande köldknäpp resulterat i något mer än frusna pölar, så kan jag meddela att i morse (Tisdag) fanns ingen som helst frystendens i min referenssjö - Råcksta träsk i Stockholms västra förorter. Men det kan gå fort nu, så alla som kan bör hålla kollen och rapportera!

Hur långt är det till is?

Klart och kallt i mälardalen, det måste väl betyda att vattentemperaturen sjunker snabbt?
Finns det någon som har koll på tempen i sjöarna just nu och som vågar sig på en prognos för isläggningen?

Sannolikt...

...är omskiktningen klar i de minsta gölarna, vilket innebär att allt vatten håller ca 4 grader. Det ytvatten som kyls av ytterligare ligger då kvar högst upp. Det är denna "effekt" jag syftar på då jag tror att det kan gå fort vid fortsatt kyla. Dock får man i så fall också räkna med att vattnet under isen fortfarande innehåller stora mängder värme som snabbt smälter isen igen om kylan inte består. Avkylning under omrörning (vind) ger bättre förutsättningar för varaktig is.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torpet Läget II Israpporter 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg