Läger

Hej!

Jag och fyra vänner gick nyss en äventyrs-ledarutbildning.
Vi har nu fått i uppdrag att anordna ett läger.
Vår tanke är att det ska vara för barn i åldern 10-13 år.
Vi vill självklart att lägret ska bli ett äventyr och vill blanda in friluftsliv.
Vi hade nog tänkt hålla lägret i början av nästa sommar.
Är det någon som har förslag på var och vad vi kan göra?
Vi satsar på 20-25 barn och så lågt pris som är överkommligt.

Tack i förhand
Mvh Isabella

Gå med i scouterna. Där gör man sånt varje år.

Med all respekt för utbildningen ni gått, så blir det oproportionerligt mycket fixande att göra det själv. Som förälder skulle jag vara tveksam till att skicka mitt barn till ett läger som fyra "gröngölingar" arrangerar för första gången. Inte för att det är så mycket som kan gå helt fel, men det blir förmodligen heller inte riktigt som ni tänkt er.

Hej Nilssa!
Vi är med i SCUF. Svenska celiakins ungdomsförbund.
Vi kommer alltså fixa ett läger för barnen där med hjälp av de vuxna ledare som finns.
Men i huvudsak är det vi ungdomar som planerar.
Kanske borde jag lägga till att jag har även andra ledarutbildningar, erfarenheter av att anordna läger osv.
De andra fyra är också sen tidigare erfarna av detta.
Utbildningen vi gick var för att just kunna anordna detta läger.
Vi är välmedvetna av att läger inte alltid blir som man tänkt sig.

Tack för omtanken!

Vi kommer alltså fixa ett läger för barnen där med hjälp av de vuxna ledare som finns.

Hej, ursäkta om jag var lite brysk. Det jag egentligen ville säga är att det optimala sättet att lära sig sånt här är att göra det tillsammans med någon som är rutinerad, även om ni själva tar huvudansvar för det praktiska. Och det verkar vara precis vad ni tänkt er, så det låter bra!

Känner barnen varann sedan tidigare?
Har de tidigare friluftserfarenhet?
Vad vill ni uppnå med lägret? / Finns det nåt djupare syfte än att få en kul friluftsupplevelse?
Hur långt är det tänkt att vara?
Ska ni sova ute?
Laga mat ute?

Med tanke på målgruppen kan det kanske vara en bra idé att satsa lite extra på matlagningen? En kul idé kan att dela upp barnen i mindre grupper (så att alla aktiveras) som var för sig ansvarar för att laga en rätt (över öppen eld eller stormkök) och sedan duka upp tex en tre rätters middag eller buffé. I så fall kan det vara bra att lära barnen elda, hugga ved eller sköta stormkök dagen innan.

En kockduell med stormkök kan även vara en kul grej. Eller kanske en tårtbakartävling i det fria?

Laga mat i naturen utan inblandning av vuxna ger ökat självförtroende och mycket friluftskunskap samtidigt som de tvingas arbeta i grupp.

Känner de inte varann sen tidigare är namnlekar och teambuildingövningar något att satsa på de första dagarna. Övningar som tvingar deltagarna att börja prata med och lära känna varann.

En nattrunda kan vara både spännande och stämningsfull beroende på hur man utformar den.

Hej!
Nej barnen känner inte varann sedan tidigare. Syftet med lägret är att träffa personer i sn egna ålder som också har celiaki dvs gluten/laktos intollerans.
Om barnen kommer ha tidigare friluftserfarenheter kan jag inte svara på. Det blir nog blandat.
Vi hade tänkt oss 3-4 nätter.
Vi har inte bestämt oss om vad som blir bäst. Sova och laga mat ute eller hyra en läger gård.
Ni kanske har förslag på plats?

Med tanke på målgruppen kan det kanske vara en bra idé att satsa lite extra på matlagningen? En kul idé kan att dela upp barnen i mindre grupper (så att alla aktiveras) som var för sig ansvarar för att laga en rätt (över öppen eld eller stormkök) och sedan duka upp tex en tre rätters middag eller buffé. I så fall kan det vara bra att lära barnen elda, hugga ved eller sköta stormkök dagen innan.

Dina idér på aktiviteter låter jättebra och stämmer ganska bra överens med det vi redan själva tänkt.
Eftersom lägret är för barn som är medlemmar i SCUF och därmed har celiaki blir det ännu roligare att få laga mat ihop.
Inte behöva tänka på att fråga om det är glutenfritt eller på att ta med sig sin egna specialkost.

-Isabella

Med tanke på att många kommer att sakna friluftserfarenhet och att de inte känner varann sen tidigare hade jag satsat på att sova inomhus för att skapa mer trygghet. Det blir tillräckligt mycket nya intryck ändå. En kompromiss kan ju vara att låta de som vill få sova ute en natt i tex ett närbeläget vindskydd/koja som de får bygga med en pressening tidigare under lägret. Ett dylikt vindskydd kan oxå fungera som bas för andra uteaktiviteter speciellt om vädret skulle vara trist.

Även om de sover inne kan de laga en del av maten ute.

Vilket är ert upptagningsområde? Det blir lättare att ge bra tips på ställen om man vet var ni utgår ifrån.

Ja det har du nog rätt i.
Vi är utspridda i hela landet men huvudkontoret ligger i Stockholm så vi utgår nog därifrån.

Tack för dina tips!
Isabella

Roligt innebär undvik strapats men satsa på uteverksamheter....i lag.
Delaktighet i det praktiska brukar fördjupa upplevelsen, men efter förmåga......kräv inte mer än vad som är rimligt.
Att börja med ett fast tak är rätt ände.....
Lycka till!

www.aktivitetsbanken.se är adressen till scouternas programtipsbank.
Många tips är bra, men också mycket skit. Men letar man runt och sållar så kan man hitta riktiga guldkorn. Gränssnittet och sökfunktionen är tyvärr också skit men det ska komma en bättre version under hösten.

www.aktivitetsbanken.se är adressen till scouternas programtipsbank.
Många tips är bra, men också mycket skit. Men letar man runt och sållar så kan man hitta riktiga guldkorn. Gränssnittet och sökfunktionen är tyvärr också skit men det ska komma en bättre version under hösten.

Vad som kanske bekymrar mig mest är att folk har bemödat sig med att skriva in programtips som "knopgrindsstafett" det är tydligen värt att tipsa om!?!? ...och så undrar man varför scouterna minskar i antal. Jisses! Men det är en annan diskussion.

Lycka till med lägret!

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg